Tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Hvor er det rart at læse, du har det godt med dig selv og har en mor som støtter dig.

I forhold til menstruation, må jeg melde mig blandt dem, der anbefaler at du får en snak med din læge. Lægen er den eneste, der helt kan svare på, hvad det mon kan skyldes, at den er udeblevet og give dig råd til, hvordan du igen kan få regelmæssig menstruation. Ligesom lægen også kan fortælle, om udebleven menstruation har indvirken på muligheden for siden hen at blive gravid.

Du har allerede gjort dig nogle tanker, og du har ret i, at et vægttab godt kan have indflydelse på ens menstruation. Er vægttabet fx for stort, kommer kroppen ud af balance. Noget af det første, kroppen gør i en sådan situation, er at prioritere, at livsvigtige funktioner ikke påvirkes. Og i den situation sorterer kroppen det "uvæsentlige" fra - det betyder fx at menstruationen kan udeblive.

Men igen, det kræver en læges vurdering at give et præcist svar. Lægen vil bede dig om at komme forbi klinikken, så han kan undersøge dig og lige så vigtigt tage en snak med dig. Jeg synes, du skal fortælle lægen, som du skriver til mig, at du er tilfreds med, hvordan du ser ud, men at du tidligere har været på grænsen til en spiseforstyrrelse, hvor din mor hjalp dig. Det vil give lægen mulighed for at få et indblik i, hvad der er sket samt i dine tanker.

Hos de fleste kommer menstruationen tilbage, når kroppen er i balance.

Jeg håber, du finder modet til at få bestilt en tid hos lægen.

Mange hilsner BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?