Brev
tanker
hej børnetelefonen
jeg er en pige som kæmper meget med mange tanker og tankemylder i mit hoved. Jeg bliver også meget let ved at blive vred og ked af det. jeg har også nogle gange svært ved at sove om aftenen. jeg har ca. svært ved at sove 2-3 gange om ugen.
jeg snakker lidt med mine lærer nogle gange men det er som om at det ikke virker så godt som jeg måske hade forstillet. grunder til at jeg skriver er at jeg gerne vil have nogle gode tekniker til hvordan jeg kan klare alle mine tanker og tankemylder og ikke mindst hvordan jeg kan sove bedre om natten og ikke føle at jeg er ved at få et angstanfald uden at have angst eller føle at jeg skal kaste op og sidst men ikke mindst hjælp så jeg ukke så let bliver så ked at det eller sur så let
jeg håber at i eller du kan hjælpe mig med at få det bedrer tak
kærlig hilsen pigen der gerne vil have hjælp til alle sine tanker vrede og ked at det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Det er vanvittigt hårdt ikke at kunne falde i søvn, når man har brug for det. Jeg kan godt læse, at du for tiden er udfordret af mange dårlige fornemmelser i hovedet og kroppen. Du skriver også, at du bliver vred og ret ked af det – og det er i sådan et omfang, at du er ret træt af det.
Du skriver, at du gerne vil have nogle teknikker. Her er en guide til, hvordan du kan lave din egen plan, som måske kan hjælpe dig med at falde til ro og få styr på tankerne, https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/ro-paa-tankerne/.
Jeg vil også give dig et andet redskab, du måske kan bruge: Det Mentale Motionscenter
Det kan godt føles svært at få at vide, at man skal hjælpe sig selv med en masse teknikker. Måske kræver det flere kræfter at lære disse teknikker, end man egentligt har. Måske kan man bare ikke få teknikkerne til at fungere. Det er nemlig ikke alle, der har glæde af at arbejde med tingene selv.
Nogle unge føler sig meget bedre hjulpet af at tale med andre mennesker – det kan være andre unge i samme situation. Det kan være en psykolog, en lærer – eller en anden voksen. Du har selv prøvet at tale med din lærer, men det virker som om, at du har brug for mere hjælp, end din lærer kan give dig.
Jeg har på fornemmelsen, at du ville have glæde af at tale med en rådgiver ad flere omgange. Jeg kommer derfor i tanke om rådgiverne på Headspace Kender du den rådgivning?
Her kan du tale med de(n) samme rådgiver flere gange. Headspace har hjulpet mange unge – og rådgiverne her er vant til at tale med unge personer som dig. Rådgivningen er anonym og gratis.
Hvis du efter mange måneder forsat har det så dårligt, som du beskriver, så synes jeg, at du skal tage næste skridt. Måske skal du tage en tur til lægen med din mor eller far. Det er nemlig ikke meningen, at man i lang tid skal have det så dårligt, som du beskriver. Måske kan et mindre skridt være at gå til sundhedsplejersken – hvis skolen har sådan en! Det kunne du prøve, hvis du har lyst. Sundhedsplejersken kan nemlig for nogen unge være en god løsning.
Jeg håber, at du holder fast i at få det bedre, og at du ikke bare affinder dig med de mærkelige fornemmelser i hovedet og i kroppen. Jeg håber, at du bliver ved med at tage fat i os eller nogle af de andre muligheder, jeg har nævnt, hvis du bliver ved med at have det dårligt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen