Brev
Sund og usund på samme tid?
Hej Børnetelefonen.
Jeg har længe spekuleret over dette, og jeg vælger nu at skrive til jer. Jeg har siden sidste sommer haft det lidt skidt med mig selv. Lavt selvværd vedr. kropsudseende præger min hverdag samt tanken om mad og vægt.
Jeg er 13 år gammel og fylder 14 om et par måneder. Jeg er en sportspige som går meget op i sundhed og motion. Jeg styrketræner HVER dag og går i fitness og løber hver anden dag.
Min BMI siger undervægtig, men det er som om, at mit hovede vil benægte det. Jeg er 168 cm høj og vejer ca. 47-48 kilo. Jeg kører strenge regler med mad, og jeg tør næsten ikke spise usundt.
Det er efterhånden blevet sådan, at jeg ikke vil spørge veninder om cafétur en lørdag, fordi jeg måske er utilfreds med, hvad jeg fik dagen før. Det gør mig mere asocial.
Jeg bliver hysterisk inde i mig selv, hvis jeg er ved ikke at kunne nå min styrketræning i travl hverdag. Jeg er lidt af en stræber både i skolen og til sport, og jeg er meget ambitiøs. Jeg vil gerne have flere muskler, men det kræver flere kalorier, for det kræver byggesten at få muskler.
Samtidig bliver jeg nervøs for min kropsudvikling, for jeg vil gerne have større bryster osv., men det kommer jo ikke, hvis jeg bare er skind og ben. Kan I hjælpe?
Jeg vil så inderligt gerne have svar. Min søster lider af spiseforstyrrelse, og jeg har ikke lyst til at lægge endnu en tung byrde på mine forældres skuldre. De er i forevejen så bekymrede. :((
På forhånd tak!
-Anonym pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev!
Jeg synes, det virker som om, at du har tænkt mange gode tanker omkring din træning og kostvaner. Du er meget opmærksom på, hvordan du ikke har lyst til at få det. Det er rigtig stærkt, at du har det sådan, og at du har skrevet det ned. Det får mig til at tro på, at du har styrken til at få hjælp til at lægge dine trænings- og kostvaner lidt om, så de ikke forhindrer dig i at gøre de ting, du gerne vil.
Jeg kan godt forstå, hvis det fylder ekstra meget, fordi du har en søster, der lider af en spiseforstyrrelse, og jeg kan også godt forstå, hvis du bliver nervøs for, om du har det eller kan få det på samme måde. Selvom du ikke har lyst til at bekymre dine forældre, tænker jeg, dine forældre ønsker det bedste for både dig og din søster, og de vil helt sikkert meget hellere vide, hvad der går deres børn på, så de kan hjælpe – end de vil have, at du skal gå rundt med tankerne alene.
Lige nu, synes jeg, lyder det som om, at du måske træner lidt for meget, og tænker lidt for meget over, hvad du må spise. Du beskriver selv, at det begrænser dit samvær med veninder, fx i forhold til at gå på cafe. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, hvordan du kan træne og spise på en måde, som passer godt til præcis dig og din krop. Forskellige mennesker kan hjælpe: Først og fremmest synes jeg du skal fortælle dine forældre om hvordan du har det, måske du kan vise dem brevet til os og mit svar? Du kan også tage en snak med din læge. Lægen kan henvise til en person, som kan hjælpe med at lægge en sund motions- og kostplan, og som man kan tale med, om de tanker, man har, omkring ens krop. Måske kunne du også have brug for at tale med nogen om, hvad din søsters sygedom betyder for dig? Man bliver meget let påvirket af det, der sker hos de mennesker, man elsker og er tæt på, så det er slet ikke mærkeligt, hvis du føler, at du måske begynder at få nogle af de samme tanker som din søster.
Nu ved jeg ikke hvilken hjælp din søster får, men jeg kan anbefale både dig, din søster og dine forældre at kigge på LMS´s hjemmeside (Landsforeningen mod spiseforstyrreser og selvskade) www.lmsos.dk, her er gode råd, både hvis man har en spiseforstyrrelse, hvis man tror man måske er ved at udvikle en eller hvis man har en i familien der har en og det er også muligt at chatte eller ringe og få en snak med dem, hvor man er helt anonym, håber du måske vil overveje dette?
Du fortjener at have det godt, og du fortjener at have en hverdag, hvor du ikke skal bekymre dig om træning og kost.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen