Brev
Stress og ordblindhed
Jeg går lige nu i 2.G på gym.
Jeg har altid pisket mig selv igennem skole, og har altid været dårlig til alt.
Jeg oplevede at føle mig udulig og dum allerede fra 0.klasse. For hvorfor kan jeg ikke det samme som de andre? Er jeg bare skild af tid?
Jeg har aldrig nyt at være i skole, fordi jeg altid har følt mig dum og nytteløs.
Jeg har nu her i 2.G fundet ud af, at jeg er ordblind, og det åbnede mine øjne for hvorfor jeg havde det så svært. Jeg havde det dog også svært med nyheden og vidste ikke, hvordan jeg skulle håndtere det. Selvom jeg har fortalt min lærer om mine vanskligheder, så skal jeg stadig knokle sindsygt med mine ting.
Jeg er bange for at jeg ikke kan klare mig igennem 2.G og bliver nød til at finde på noget andet. Men hvad skulle der så ske med mig??? Jeg har ikke nogen nødplan?
Men jeg har fået afvide af min læge at stress og depression kan være grunden til nogen af mine heldbredsproblemer. Jeg skal jo også passe på mig selv. Jeg er så bange for at jeg ender med ikke at have nogen uddannelse.
Jeg ved ikke længere, hvad jeg skal gøre. Skal jeg droppe min uddannelse som jeg nu har pisket mig selv igennem i 1 1/4 år eller skal jeg blive ved med at piske mig selv 1 3/4 år?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 18 år.
Hold nu op, hvor lyder du som en kanon sej pige. Du er bestemt ikke dum og du er på ingen måde spild af tid! Du er halvvejs igennem gymnasiet. Det er ikke alle, der har mulighed for det. Du har kæmpet for, at du er kommet så langt. Vær stolt af det og dig selv.
Det er også mega sejt, at du er kommet så langt, når du er udfordret med at være ordblind.
Jeg vil gerne tro, at du kæmper en kamp og nok kæmper mere end de fleste. Jeg tænker, at du ikke skal sammenligne dig selv med dine klassekammerater, da du skal kæmpe ekstra for at klare jer lige godt i skolen.
Du skal tænke dit gymnasieforløb, som din egen kamp med dine egne små succeser i løbet af året. Det kan være når du har afleveret en opgave eller har lavet en fremlæggelse foran klassen. Så må du sige til dig selv, at det var godt gået og du klaret endnu en opgave. Jeg tror ikke, at du skal tænke så meget på karakterne. Men give dig selv et skulderklap, hver gang du får afleveret en opgave og består en eksamen. Så tror jeg det kan blive lidt nemmere for dig for hver opgave du aflevere. Hvis du husker at rose dig selv og give dig selv det skulderklap du fortjener.
Det er rigtig godt, at du allerede har snakket med din lærer. Jeg synes du skal snakke med din lærer igen eller med din studievejleder på dit gymnasium. Jeg ved, at der på videregående uddannelser findes hjælpemidler til mennesker, der er ordblinde. Så jeg tænker der også må være nogle hjælpemidler fx IT - rygsæk til gymnasieelever. Det kan f.eks. være at man får længere tid, når man skal til skriftelige eksamener. Men det er jeg helt overbevist om, at din studievejleder/lærer kan hjælpe dig med. De har helt sikkert også hjulpet andre, der er ordblinde. Jeg tænker, at der også er en forening for ordblinde, hvor du også kan få støtte og vejledning om de ting, du kæmper med og de rettigheder du har. Måske her hos www.ordblindeforeningen.dk
Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du kan få stress eller depressions symptomer, når du har fået at vide så sent i dit liv, at du er ordblind. Det er jo lige pludselig gået op for dig, hvorfor du har haft svært ved skolen. I dit brev skriver du rigtig mange følelser omkring dit forhold til skolen, så det er altså slet ikke så mærkeligt, hvis du synes det er ekstra svært lige nu.
Jeg tror, at efter lidt tid og efter du har snakket med din studievejleder/lærer - og dine forældre, så tror jeg du får det bedre.
Måske kan det være helt rart, at du egentlig ved, hvorfor skolen har været svær for dig. Det er bestemt ikke dig, der ikke dur. Du har en udfordring, som er ordblindhed og den skal du lige lære, hvordan du bedst håndtere. Når du har lært det, så tror jeg det hele bliver meget bedre for dig.
Jeg kan ikke beslutte for dig om du skal fortsætte i gymnasiet eller ej. Hvis du fortsætter, så er der ikke nogen, der vil kunne tage din studenteksamen fra dig, uanset hvilket gennemsnit du kommer ud med. Man kan altid bruge en studentereksamen!
Hvis du ikke føler dig glad i gymnasiemiljøet og du bliver ved med at være ked af det, så er der mange andre slags uddannelser man kan tage, som ikke kræver en gymnassialuddannelse. Det er også noget du kan snakke med din studievejleder om. Så kan I få lagt en plan sammen, hvis det bliver aktuelt.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke i fremtiden.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.