Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Stress og Depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år 

Det at være ked af det uden at vide hvorfor og have det dårligt over sit udseende, tror jeg er noget mange af os oplever. Vi har alle har dage - perioder, hvor vi er trætte af os selv, af vores liv, af vores udseende. Der er dage hvor vi synes alle andre ser ud til at have det meget sjovere, nemmere eller er flottere end os selv. Så jeg tror det er super menneskeligt at have de her mørke stunder og triste tanker, som du beskriver i dit brev. Men der skal være en balance i det. De mørke stunder og triste tanker skal være i undertal, og der skal være mere godt end dårligt i ens liv. Flere gode dage end dårlige. Hvordan ser den balance ud for dig? Hvis det hele virker dystert, så prøv at se om du kan få øje på noget,du er glad for i dit liv eller ved dig selv. Måske er det svært at få øje på noget især, når man ikke er på toppen. Så jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej. For selvom jeg ikke kender dig, er det nemt for mig at få øje på nogle gode egenskaber hos dig: 

1) Jeg synes du er god til at formulere dig klart og forståeligt på skrift. 

2) Du tager dig selv alvorligt. Du kan mærke du ikke har det godt og det handler du på ved at prøve at få bedre selvtillid, prøve at være positiv, forsøge dig med træning og diæter, tage tests om stress og depression og at skrive herind for at få hjælp. Alle disse handlinger er at tage sig selv alvorligt og vise omsorg for sig selv. Det synes jeg er stærkt gået. At tage sig selv alvorligt og vise egenomsorg er noget der er vigtigt, vi alle gør livet igennem. Det gør os til stærkere mennesker og hjælper os til at få det bedre. Og jo før vi starter jo bedre. Så det at du gør det er et stort og vigtigt skridt på vejen til at få det bedre. Jeg synes, du skal give dig selv et stort kram for det. 

3) Du er opmærksom på, at du ikke får sovet igennem. Og jeg tænker, at du ved at søvn og at få hvilet er vigtigt for at have det godt. Jeg håber, du vil kigge på vores forslag til at falde i søvn og få sovet. Det er vigtigt, at du har ro og tid om aftenen 1-2 timer inden du går i seng, så du er nede i tempo og tankerne er rolige. Du kan se vores forslag her: https://bornetelefonen.dk/nattelinjen

Jeg tror, hvis man har det som du beskriver, vil en stor hjælp være at tale med et andet menneske om hvordan du har det. Gerne en voksen. Måske din mor eller far eller en anden voksen du har tillid til. 

Hvis det er svært at tale med dem, kan du eventuelt vise dem dit brev og dette svar. Hvis det stadig er svært at få sagt, kan du også ringe ind til BørneTelefonen og tale med os. Så har du prøvet at sige det højt til en voksen og måske det gør det nemmere overfor en voksen, du kender. 

Jeg tror det er rigtig vigtigt du får talt med nogen. Jeg tror også du er et sted, hvor du er klar til at få det sagt…

 

Venlige hilsner Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat