Brev
Spise problemer
Hej,
jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle skrive til jer eller ej, men har valgt at gøre det, fordi jeg tror, at jeg har et problem.
Jeg har altid haft svært ved at spise, når jeg er omgivet af andre mennesker – Også i børnehaven. Har haft perioder i mit liv, hvor jeg simpelthen ikke har kunnet spise særlig meget. Fx i 3 klasse, men dengang vidste jeg ikke så meget til indhold i mad og sundhed ovs. Men her siden starten af 9.ende er alt bare gået ned ad bakke igen. I sommers vejede jeg omkring de 48kg, og er en 163 høj. Jeg begyndte så at spise mindre, og alt er bare blevet så meget værre siden, selvom jeg snakker med en skole psykolog.
For bare en måned siden vejede jeg 43kg, men vejer nu 39kg (er stadig 163høj) Jeg vejer mig hver dag, tæller kalorier, løber på stedet, og mine tanker handler om mad… selv mine drømme! Jeg ved at 39kg ikke er nok af min højde, men når jeg ser mig i spejlet, kan jeg ikke se den tynde person, som alle andre kan (dem der har konfronteret mig med, at jeg er alt for tynd)
Her for 2 måneder siden var jeg nede til en snak i center for spise forstyrrelse, men opfyldte ikke alle kriterierne, som hørte ind under anoraksi… Jeg fik en kostplan, og fik af vide, at min mor skulle tage vægten fra mig, og kontrollere om jeg spiste. Det har hun ikke gjort, fordi hun ved det er svært for mig i forvejen, at spise foran andre og hun har selv haft samme problem da hun var på min alder. Så hun kunne godt sætte sig ind i hvordan det ville være… for det ville IKKE hjælpe mig.
For tiden spiser jeg en gang i døgnet (aftensmad) hvor jeg som regel tager en halv kop skyr med lidt mysli på, og måske lidt andet ved siden af, hvis jeg slet ikke kan styre mig, eller hvis jeg er for svimmel. Drikker KUN vand, hvilket jeg begyndte på for lidt over en måned siden. NEJ jeg kan ikke spise i skolen, og har aldrig rigtig kunnet det. Nu kan jeg heller ikke engang drikke vand der, hvilket jo resulterer i, at jeg heletiden er træt.
Men jeg føler jeg vokser når jeg er bland andre mennesker, og har det med at kontrollere hvad andre putter i munden. Jeg måler og vejer også andre, især pigerne fra klassen, fordi jeg vil være den tyndeste – hvorfor, det ved jeg ikke. Jeg synes alle kroppe skal accepteres, og intet er perfekt, men når det kommer til mig selv, så frygter jeg fedme, for så har jeg ikke kontrol. Skal også meget snart til eksamen, og frygter at jeg bliver indlagt, for er blevet advaret. Min mor er også ret ops på, hvad jeg tager og spiser i løbet af en dag, og kommenter min væg og maden og sådan – at jeg ikke får nok, og jeg har tabt mig.
Ved virklig ikke hvad jeg skal gøre. Ønsker ikke det her. Ønsker at kunne spise en toast uden at skulle få det fysisk og psykisk dårligt bag efter, fordi jeg ved jeg tager på af det. Ville ØNSKE jeg kunne drikke en cola igen. SPISE en kage, åhh gud jeg savner det. MEN KAN IKKE. Og vil heller ikke have hjælp, for jeg ved at jeg brænder sammen, hvis nogle tager kontrollen fra mig. Det er det eneste jeg har. Min kontrol er min identitet. Hvis den er væk, så ser jeg ingen grund/mening med at leve mere.
Tak fordi i/du læste- det betyder en del for mig. Håber jeg kan få et lille svar. Der behøver ikke være et råd. Men at vide at der er en der har lyttet til mig er en rar følelse!
K.H Anonym
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til os. Lige nu spiser og drikker du næsten ingenting i løbet af dagen. Du fortæller, at du er bange for at blive indlagt, og det kan jeg sagtens forstå. Jeg er også bekymret for, hvor længe din krop kan holde til dette.
Jeg er imponeret over din evne til at beskrive tanker og følelser i dit brev. Du er bange for, at du brænder sammen, hvis nogen tager kontrollen fra dig, for du oplever, at kontrollen er det eneste, du har. Samtidig fornemmer jeg, at du har et inderligt ønske om at kunne spise mere normalt og være sammen med andre mennesker uden at sammenligne vægt, udseende og kalorieindtag. Du virker meget bevidst om, hvad der sker inden i dig, og det tror jeg er en rigtig stor styrke, når du nu skal til at arbejde på at få det bedre med dig selv.
For 2 måneder siden var du nede til en snak i Center for Spiseforstyrrelse. Du opfyldte ikke alle kriterierne for anoreksi, og det var formentlig derfor, at du ikke fik anden hjælp end en kostplan og et forbud mod at veje dig...? Måske havde du håbet, at de havde kunnet hjælpe dig på en anden måde. Det kunne jeg i hvert fald godt have håbet for dig. Vi ved nemlig fra andre piger og drenge, at spiseproblemer aldrig kun handler om vægt og mad. Faktisk handler det sjældent om den slags. Maden og vægten er bare et udtryk for, at der er noget i vejen. Man kan sige, at problemet ville være usynligt for andre, hvis ikke man også havde problemer med at spise, som gjorde, at man blev så tynd, at andre fik øje på, at man havde det dårligt.
Måske følte du ikke, at de tog dig alvorligt, fordi du ikke fik stillet nogen diagnose? Der er mange former for spiseforstyrrelser, og selv om du på det tidspunkt ikke opfyldte kriterierne for anoreksi, så er der ingen tvivl om, at du har en eller anden form for spiseforstyrrelse eller spiseproblem og har brug for hjælp. Jeg synes, at du og din mor skal henvende jer på Center for Spiseforstyrrelse eller til jeres egen læge og fortælle, hvordan situationen er lige nu: At du har tabt dig yderligere, og at du ikke spiser eller drikker noget gennem hele dagen. Det er bedre, at I selv opsøger hjælpen end, at du pludselig bliver indlagt, sådan som du går rundt og frygter lige nu. Tænker du ikke det…?
Det er helt normalt på én gang gerne at ville have hjælp og samtidig føle, at man bryder sammen, hvis man tager imod hjælpen. Sådan har andre med spiseforstyrrelser også haft det. Men før eller siden har de fleste heldigvis taget imod hjælp, og når de er kommet ud på den anden side, ville de ønske, at de havde taget imod hjælp længe før. En spiseforstyrrelse er en alvorlig sygdom, og de, som ikke tager imod hjælp, risikerer at gøre livslang skade på kroppen, så de måske ikke kan få børn senere i livet. Jeg fortæller dig det ikke for at skræmme dig, men for at understrege hvor godt det er, at du tager problemet alvorligt.
Jeg tror, at det er vigtigt, at du finder et sted, hvor du kan få løsnet lidt op for tankerne. Lige nu er der rigtig meget fokus på mad og kostplaner, men problemet er jo, som du skriver, at du ikke kan få dig selv til at spise ret meget, fordi du har nogle bestemte tanker om maden og måden, som det påvirker din krop på. Mange piger, som har spiseproblemer, har også problemer med selvværdet. Hvis man arbejder med sit selvværd og bliver gladere for sig selv, bliver det ofte nemmere at tillade sig selv at spise og nyde både mad og livet.
Du fortæller, at du snakker med en skolepsykolog. Kunne skolepsykologen være én, du kunne åbne op over for og fortælle om nogle af dine tanker? Du kunne f.eks. vise hende det brev, du har skrevet til os. Du skriver, at du vil være den tyndeste, men at du ikke ved hvorfor. Måske kan skolepsykologen hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor det er vigtigt for dig? Og hvad ellers, der er vigtigt i dit liv?
Nogle gange bliver det rigtig vigtigt at have kontrol over kost og krop, hvis man ikke føler, at der er andet i ens liv, man kan kontrollere. Det kan føles trygt at forholde sig til synlige og mere overfladiske ting (f.eks. tallet på badevægten eller kalorieindholdet i måltidet), hvis man føler, at man har et kaos indeni. Det er ofte nemmere at kontrollere det ydre end det indre, og man kan være rigtig bange for hvad der sker, hvis man giver op på kontrollen over det ydre. Måske er der nogle ting i dit liv, som du godt kunne tænke dig var anderledes?
Måske vil det også være rart for dig at vide, at der findes en forening, som hedder Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS), som har forskellige tilbud om hjælp og støtte samt mange gode oplysninger på deres hjemmeside: www.lmsspiseforstyrrelser.dk Man skal ikke at have en diagnose for at få hjælp og støtte fra LMS, så her kan du og din mor henvende dig med det samme.
Husk at du altid er velkommen til at ringe til os på 116111. Vi vil meget gerne være der for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen