Brev
Spildt ungdom
Jeg er lige fyldt 18 år for en måned siden og det er gået op for mig at jeg ikke har haft en “normal” ungdom lige som alle andre.
På grund af psykiske sygdomme har jeg brugt største delen af min ungdom som en “shut-in”, og har derfor haft svært ved at socialisere mig og møde nye mennesker.
Jeg har aldrig haft venner eller kærester, siden jeg har svært ved at tale med andre mennesker. jeg har aldrig været til fester eller har haft fritids job og fritids interesser, fordi jeg har så svært ved at tale med andre og være i nærheden af andre.
Mine forældre tror ikke på mig når jeg forklare mine problemer så jeg kan ikke få professionel hjælp.
Jeg har altid følt mig grim, dum og personlighedsløs og jeg føler at der er intet interessant over mig, og alle andre syntes jeg er irretiende.
eg bliver så nemt jaloux på folk jeg er i jævnaldrende med fordi det er så uretfærdigt at de for lov til at leve normalt mens jeg har brugt stort set hele mit liv på at hade mig selv.
Jeg føler mig så frakoplet fra den virkelige verden og jeg ofte dagdrømmer om et alternativt liv hvor jeg ikke var så sær men sammentiedigt bliver jeg så vred over at jeg ikke for lov til at leve det alternative liv!
Jeg kan virkelig ikke holde til mere! Jeg kan aldrig genføre en uddannelse eller få venner!
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Det er godt, at du har fundet Brevkassen, og at du har skrevet herind. For du fortjener at have det godt! Selvom det hele kan virke helt håbløst, er der måder at få hjælp på.
Det første jeg tænker på er, at det vil være en rigtig god idé, hvis du går til lægen. Hvis dine forældre ikke forstår dig, kan du selv kontakte lægen og bestille en tid. Når man er 18 år, er man myndig. Så har lægen ikke længere pligt til at involvere ens forældre. Din læges navn, adresse og telefonnummer står på dit gule sygesikringskort.
Lægen vil hjælpe dig med at finde ud af, hvilken form for hjælp, du har brug for. Det kan f.eks. være, at du har brug for at tale med en psykolog.
Det er en god idé også at tale med lægen om, at du ikke føler, du har nogle venner. I mange byer er der nemlig forskellige klubber og mødesteder for unge mennesker, der har lyst til/brug for at møde nogle andre unge mennesker. Måske ved din læge, hvad der findes dér, hvor du bor? Eller også kan hun/han henvise dig til nogen, som gør.
Det kan også være en god idé at skrive alt det, man gerne vil sige til lægen, ned. Når man sidder der, kan det nemlig godt være lidt svært at få det hele sagt. Og nogle gange kommer man også til at gøre ’problemerne’ lidt mindre end de faktisk er – f.eks. fordi man tænker, at "så slemt er det måske heller ikke", "der er garanteret nogen, der har det værre en mig" osv. Men sådan skal man ikke tænke. Du har nemlig ligeså meget ret til at få hjælp som alle andre.
Hvis du har mod på det, kan det også være, at du kan give dine forældre en sidste chance for at lytte på dig. Måske skal de have et brev, hvor du har skrevet det hele ned? Måske skal de læse det brev, du har skrevet til mig – evt. sammen med svaret her?
Hvis du har brug for at tale lidt mere om det hele, er du også meget velkommen på telefonen eller Chatten. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen hurtigst muligt, så du kan få hjælp til at få det godt.
Du skriver, at du har en følelse af "spildt ungdom", men du har MASSER af liv endnu, som skal leves! Når du begynder at få hjælp, opdager du måske også, at du faktisk ikke kun har dårlige oplevelser med fra din ungdom, men at der også har været nogle gode.
Pas rigtig godt på dig selv.
De allerkærligste hilsner
BørneTelefonen