Brev
Snakker for meget – kan ikke lide min personlighed
Heej!
Jeg har altid været en meget snakkesalig pige, men jeg synes virkelig det tager overhånd.. Jeg vil utrolig gerne bare tie stille nogle gange, istedet for at fortælle en masse irrelevante ting, men jeg kan bare ikke lade være.
Jeg er altid pisse overgiret, hvilket jeg også gerne vil stoppe med.
Jeg har flere gange læst om, hvordan man snakker mindre, og der er altid den der: “Tænk før du taler.” Da jeg så ville tage mig sammen, og faktisk gøre det, glemte jeg det fuldstændig.
Har I nogle råd til at snakke mindre, udover at tænke før jeg taler? For jeg kan virkelig ikke lide min personlighed….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Det lyder ikke særligt rart, at gå og have det sådan med sig selv. Vi er alle forskellige, og det synes jeg også er vigtigt, at huske sig selv på er okay.
Nogle snakker meget lidt, og andre snakker rigtig meget.
Der er nogle rigtig gode kvaliteter i begge dele.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor din idé om at du snakker for meget mon kommer fra? Kan det være fordi, at dine venner er til den mere stille side?
Nogle gange kan vi godt komme til at sammenligne os med hinanden. Særligt hvis det er nogle mennesker, vi holder meget af at bruge tid med. Så er det helt almindeligt at stræbe efter at være mere som dem.
Men det er også vigtigt, at du husker, at de jo er venner med dig, fordi du er, som du er.
Der er nemlig også rigtig mange mennesker, der sætter stor pris på at være sammen med en, som er god til at snakke og dele historier.
Kunne du have lyst til at tale med dine venner om din usikkerhed?
De har helt sikkert også noget, de selv er usikre på. Jeg tænker, det kan være en god mulighed, for at tale sammen om, hvorfor I er venner og hvad I sætter pris på ved hinanden.
Nu spørger du helt konkret til nogle råd til, hvordan man snakker mindre. Det vil jeg derfor gerne give dig. Fordi jeg kan godt forstå dit behov for at øve dig i at være mere afslappet, og mindre overgearet, som du selv skriver.
Hvis vi bliver overgearede, kan det nogle gange være en reaktion på, at man er usikker og ikke slapper helt af.
Det er selvfølgelig godt at kunne tænke før man taler, men alle mennesker kommer nogle gange til at tale før de tænker. Det tænker jeg heller ikke kun er en dårlig ting. Så længe man ikke siger noget tarveligt.
For at finde ro i de ting, som du fortæller, kan du måske prøve at stoppe op og tage to dybe vejrtrækninger inden du snakker. Så har du tid til at vende inde i dit hoved, om det er noget, du har lyst til at fortælle.
Jeg synes, du skal holde fast i at sige noget, hvis du føler, at du gerne vil sige noget.
Hvis du kommer til at sige noget, du ikke mente, kan du sige ‘Undskyld, det mente jeg ikke – det fløj bare ud’. Det kan vi alle komme til.
Jeg håber, du får en god snak med dine venner – og at du også husker dig selv på, at der også er en masse gode ting ved at være snakkesalig.
Jeg sender dig alle mine bedste tanker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen