Skyldfølelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver og fortæller om det, som fylder hos dig lige nu. Jeg kan godt forstå din tanke om, at du ikke vil bekymre dine forældre mere nu, hvor din bror har fyldt så meget med hans udfordringer. Men det er vigtigt, at du ikke står alene med de her ting.

Når et familiemedlem er syg eller har udfordringer, er det ikke unormalt, at det kommer til at fylde rigtig meget i familien. Meget fokus bliver lagt på, at få personen til at have det så godt som muligt. Derfor er der ikke så meget tid tilbage til andre medlemmer af familien - for eksempel søskende.

Det er naturligt, at der derfor kommer en reaktion på det forløb, som alle har været igennem. Du skriver, at du har svært ved stole på dig selv og at det som fylder mest lige nu, er dit forhold til mad.

De to ting hænger faktisk sammen; når man mister troen på sig selv, kan man få brug for at have en form for kontrol. At kontrollere sin mad, kan være én måde. Det er vigtigt at være opmærksom på dette - og det er du heldigvis.

Når det så er sagt, så synes jeg ikke, at det er noget, du skal stå alene med. Det er rigtig godt, at du deler dine tanker med din veninde - hun kan være en god støtte for dig. Men efter alt det som din familie har været igennem, er det vigtigt, at der også bliver tid til og fokus på dig.

Jeg synes, at du skal prøve at snakke med dine forældre og fortælle dem nøjagtig det, som du har fortalt til mig i dette brev. Måske har dine forældre brugt så meget energi på at hjælpe din bror godt videre, at de slet ikke er opmærksomme på, hvordan du går og har det lige nu. Hvis det er svært, kan du overveje at få en anden til at hjælpe dig med at sige det. Måske en lærer eller din venindes forældre?

Fordi du er så god til at skrive, kan det være, at du skal overveje at skrive et brev til dem - du kan også vælge at vise dem dette brev. Det kan være en hjælp på vejen til at få sat ord på din situation over for dem og de kan se, at det er noget, som du har tænkt over.

Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden!

De kærligste hilsner fra

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?