Skoleskift

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens se, at du har gjort dig rigtigt mange tanker omkring skole og muligt skoleskifte. Du skriver, at du ikke trives så godt, at du græder efter skole og at dine lærere er stoppet og der kun er dårlige, upædagogiske lærere tilbage og du oplever at mangle inspiration, motivation, hjælp og omsorg fra lærerne og at din koncentation bliver afbrudt.

Jeg synes, du har rigtig mange gode argumenter for at tage en samtale med dine forældre om muligheden for et skoleskifte. Du kan eventuelt vise dem brevet, du har skrevet herind, for det virker til at dit ønske om skoleskifte er både velovervejet og velbegrundet, når det er noget du har overvejet de sidste tre år.

Det er i hvert fald sikkert, at der skal gøres noget for at forbedre din trivsel og læring  i skolen - også selv om der "kun" er et år tilbage. Jeg synes du og dine forældre skal tage en snak med din nuværende skole omkring, hvordan du oplever at lærerne gør sig sjov på andres bekostning, at du mangler støtte og er ked af det når du kommer fra skole. Derudover synes jeg du skal overtale dine forældre til at I tager ud og kigger på hvad der ellers er af skoler i området (og måske efterskoler) og får en rundvisning på disse. Efter at have tale med skolen og have besøgt nogle af de andre mulige skoler, så tror jeg bedre, at du og dine forældre kan træffe beslutningen om det, I tror det kan blive bedre på den nuværende skole eller om det at skifte skole snarest.

Hvis der er mere, du ønsker at snakke med BørneTelefonen om, så er du altid velkommen til at ringe ind og snakke (helt anonymt). Hvis dine forældre har brug for at vende det, er de også velkomne på vores ForældreTelefon 35555557.

Mange varme hilsner fra BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?