Brev
Skole
Hej,
jeg ved godt det er mærkligt, men jeg får ikke så gode karakter i skolen
kan jeg stadig blive til noget?
Jeg ved virkelig ik hvad jeg vil blive når jeg blir stor og jeg er ikke specielt god til noget.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Dine bekymringer om karakterer og fremtiden er noget, vi rigtig tit får breve om fra børn og unge. Så det er ikke spor mærkeligt, at det er noget, du tænker på.
Der er også mange unge, der ikke ved, hvad de vil, når de bliver voksne. Der er jo mange år til, så det kan være svært at skulle vælge allerede nu. Jeg ved, at der er meget fokus på det i skolen, og at alle taler om, at man skal vælge en god uddannelse. Men det er de færreste unge, der ved, hvad de vil arbejde med resten af deres liv.
Du skriver ikke hvilken klasse du går i, så jeg ved ikke, om du snart skal til eksamen, eller om der er nogle år til. Jeg ved dog, at det ikke er alle uddannelser, der kræver høje karakterer.
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om dine bekymringer for fremtiden? Måske vil de kunne berolige dig? Og måske har de syntes, at det var ligeså svært at vælge. Jeg kan se, at det fylder hos dig, og derfor vil det nok være rart for dig at snakke med nogen om det. Du kan også snakke med din lærer om det, de fleste lærere ved godt, at det med uddannelse er noget, der bekymrer de unge.
Jeg er i hvert fald helt sikker på, at du godt kan blive til noget, selvom du ikke får så høje karakterer.
Venlig hilsen BørneTelefonen