Selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for et rigtigt godt brev, hvor du så fint beskriver, hvordan du har det med at tage i mod, når andre siger noget godt om dig. Mit svar til dig bliver lidt langt, for der er mange ting, som jeg gerne vil fortælle til dig. Det kan være en god idé at læse brevet i små dele og flere gange, så tror jeg, det hjælper til forstå det.

Du skriver, at du tit græder over dig selv og det er måske det, som forvirrer og gør dig usikker omkring, hvad det kan handle om? Jeg synes jo, at det er helt ok at blive berørt af følelser. Sommetider, hvis man går lidt på opdagelse i følelserne, så dukker der små detaljer op, som hjælper en til at se, at følelserne - det at blive ked af det også rummer gode ting. Måske bliver du ked af det på en måde, hvor du bliver så glad, at du kommer til at græde. Hvis du har mod på det, så prøv at mærke efter det positive - det gode det gemmer, som kan være i at blive ked af det - berørt af følelser. Mon du kan mærke, at der også kan være glæde - stolthed i det, når folk siger du er smuk og klog. Prøv at lade de gode og positive følelser vokse - giv dem plads og mærke, hvad det betyder for dig, når du får af vide, at du er smuk og klog? Mon det ændrer lidt på, om du kan tage imod og stole på, at det de siger til dig er deres måde at se dig. De er et slags spejl til dig, som beskriver de ting, du ikke selv lige kan få øje på, endnu.

En anden ting, jeg gerne vil nævne for dig er, at din alder og den proces/udvikling, der i gang  i og omkring dig - er puberteten. Puberteten har betydning for mange ting. Du er ved at udvikle dig fra barn til ung, og det betyder store forandringer både i din fysiske krop (bryster, hår, menstruation) og i den måde, du tænker over tingene - det der sker i dig og omkring dig. Forandringer som hænger sammen med flere ting. Hormonerne i kroppen har stor betydning for, hvordan man har det. Derfor kan du opleve, at du bliver ked af noget, som du ikke blev ked af, da du var yngre. Man bliver mere følsom og man kan tænke over tingene på andre måder end før og kan fx se sig selv udefra, og det kan skabe forvirring...betyde, at man bliver meget kritisk på sig selv og tvivle på, om det man føler er ok og man selv er ok, god nok, smuk nok og klog nok. Mon du kan genkende noget af det hos dig?

Måske er det en del af det, at du ikke kan lide at kigge på dig selv? Måske sker der så meget med dit udseende - din krop, at dine tanker og billede af dig selv ikke kan følge med og derfor ikke helt genkender den smukke pige i spejlet, endnu? Kroppen er nemlig ofte hurtigere end tankerne til at udvikle sig. Når tankerne og billedet af sig selv ikke helt følges ad, så kan det betyde, at man har svært ved at "genkende" sig selv. Og derfor kan det også være svært at forstå, at den smukke og kloge pige i spejlet faktisk er dig selv og svært tage imod, når andre fortæller dig, at du er smuk og klog - fordi du selv ikke helt ser samme billede, endnu...

Det lyder måske lidt indviklet, men det kan være en del af, hvorfor det kan svært at tage i mod, at andre ser dig som smuk og klog og endda fortæller dig det. For det er da dejligt, at du har nogen omkring dig, som fortæller dig sådanne dejlige ting og lægger mærke til dig, også da kom til at skære i dig selv. Det viser mig, at du har nogen omkring, som holder af dig og passer på dig og det er rigtig godt.

Jeg gætter på, at du plejer at stole på og have tillid til dem som siger, at du er smuk og klog? Hvis du tænker på, at de siger det til dig fordi de mener det, hvordan mon det så føles indeni hos dig. Prøv lige at give dig selv 2-5 minutter nu, luk øjnene og prøv at se dig selv udefra og tag imod det gode i det de siger - luk det ind i dit billede af dig selv. Det er ok, at blive rørt/ked af det - for det er nye ting, du er i gang med at lære og modtage. Prøv at gøre det, når nogen siger noget godt til dig - noget som kan hjælpe positivt på selvtilliden. Det positive spejlbillede, som andre kan hjælpe dig med - det kan blive en del af din selvtillid og den måde, du forstår dig selv...hvis du tager imod og tager det ind i din forståelse af dig selv.

Selvtillid handler altså om mindst to ting, det som andre siger, synes og mener om os - og vigtigst er de ting som man siger, synes og mener om sig selv. Her kommer tilliden til sig selv ind på to måder. Tilliden til at det gode andre gør og siger - kan du have tillid til og tillid til, at du tager i mod og bruger det til noget godt for dig selv - altså at du har tillid nok til dig selv, og det gode du tænker og føler er ok.

Du og dine veninder og venner er på vej ud på nye veje og stier i livet. Når noget er nyt og ukendt, så kan man blive usikker og i tvivl om mange ting og sommetider om alt!!! Det kan være udseende, evnerne, både socialt og fagligt i skolen. Som jeg læser dit brev, er du på den vej og ved at finde dig selv som ung - ikke mere som barn...det er lidt midt mellem to ting nu, både for dig selv og for de andre omkring dig (venner, familie, skolelærere). Min fornemmelse er, at du er godt på vej - for det det at kunne skrive om det og spørge om idéer til, hvordan du kan gøre noget, det er en stor styrke du har og den skal du fortsætte med at bruge.
Måske har det allerede hjulpet dig lidt at skrive brevet? Når man står i livet, hvor du gør, kan det nemlig være meget hjælpsomt at skrive sine tanker ned. Det kan hjælpe til at se det udefra, ligesom du gør det nu, hvor du læser mit svar til dig og det som jeg tænker om det.

Derfor tror jeg, at du vil have glæde af at blive ved med at skrive dine tanker ned, og også – at dele dem med nogen. Hvis du har en god veninde eller ven, forælder eller en anden, som du har mod på at dele med, så kan du måske vise dit brev, så I kan snakke videre om dine tanker om dig selv.
Du kan også øve dig i at tænke mere positivt om dig selv. Jeg har jo skrevet et par forslag til, hvordan du kan tage imod det gode fra andre. Det du også kan gøre, er at du hver dag skriver mindst èn ting ned, der er positivt for dig. Det kan være noget ved dit udseende, noget du har sagt eller andre har sagt eller gjort. Det du skriver, skal du læse højt for dig selv og have tillid til, at det er rigtigt det du siger til dig selv. Det behøver ikke at være store ting, gerne små bitte detaljer som er gode for dig.

Prøv at gøre de ting jeg har forslået, hver dag i en måned. Inden du begynder, så prøv at måle selvtilliden på en skala fra 1-5, hvor 1 betyder; ok selvtillid, 2; tror mere på det end ok, 3; tror på det, 4; tror meget på det og kan mærke det indeni, 5; har tillid til det og kan mærke det som glade bobler indeni. Hver gang, der er gået en uge, så måler du igen og kan mærke om det hjælper dig. Hvis ikke det hjælper, så kan det være, at du skal snakke med nogen omkring dig i stedet og måle på, om det hjælper dig bedre.

Jeg håber, mit svar og mine forslag til, hvad du kan gøre for at få mere selvtillid vil hjælpe dig. Du er jo også meget velkommen til at skrive ind, eller bruge 116111 til at ringe eller sms'e til - måske en chat, hvis du har mod på det.

Kærlige tanker

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?