Brev
Selvværd
Kære BørneBrevKassen,
Jeg har meget kritiske øjne og overblik over at se mine fejl og problemer.
Jeg har jeg så meget, at det er ved at blive et problem. Faktisk er det blevet et problem.
Jeg har så lavt selvværd!
Jeg har aldrig sagt at jeg var smuk, og griner af folk der mener det, men jeg har stadig brug for at folk siger det.
Jeg har utrolig svært ved at se, og sige at jeg er god til noget, også selvom jeg ved at jeg er god til f.eks. matematik.
Jeg siger ikke længere at jeg er klog, for jeg er bange for at folk siger at jeg ikke er klog. Hvis folk siger at jeg ikke er klog begynder jeg at tro på dem, og får lavere selvværd.
Jeg føler ikke at jeg er god nok,
jeg føler ikke at jeg er en god ven,
og måske hvis jeg en dag får en kæreste, vil jeg måske ikke føle at jeg er en god kæreste.
Jeg mener ikke at min krop er fin nok, men jeg har brug for at flere fortæller mig at min krop er fin nok, så jeg kan tro på at jeg har.
Jeg tror at med alt det lave selvværd, er jeg begyndt at blive opmærksomhedskrævende. Jeg har brug for opmærksomhed, og jeg hader det. Jeg har aldrig haft det sådan.
Jeg har altid været den lille stille pige, som godt kunne klare at være alene og kunne lide ikke at blive bemærket. Men nu er alting forandret.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv og hvor jeg er på vej henne.
Hjælp mig og svar på : Hvad sker der med mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg synes, du har skrevet et rigtig godt brev, hvor du beskriver dine tanker om dig selv, og hvor jeg får en tydelig fornemmelse af, hvor forvirret du er over dig selv.
Du har svært ved at tro på dig selv og svært ved at genkende dig selv. Over hele dit brev står der med klar skrift: HVEM ER JEG?
Jeg forstår godt, at du har brug for bekræftelse fra andre, for det er jo en måde at finde dig selv. Når vi spejler os i andre og får svar, er det med til at opbygge billedet af os selv. Og det har alle brug for – ikke mindst når man som du er i puberteten og må leve med alle pubertetens forandringer.
Da du var mindre, var du den stille pige, der ikke havde brug for at blive lagt mærke til. Nu er du ved at udvikle dig til at være voksen, og nu er det ikke tilstrækkeligt for dig. Jeg ser det som et sundhedstegn, at du ikke mere vil nøjes med at leve det stille liv i skjul, men vil noget mere. Det er godt.
Og jeg kan godt forstå dine vanskeligheder og tvivl, for du er ved at betræde en helt ny vej i dit liv. Og på den vej bliver du i tvivl om alt – både dit udseende og dine evner, fagligt og socialt. Men sådan som jeg læser dit brev, er du på rette vej til at finde dig selv som 15 årig.
Jeg tænker, at måske har det allerede hjulpet dig lidt at skrive brevet? Når man har det som dig, kan det nemlig være meget hjælpsomt at få sine tanker formuleret. Alene det kan give lidt orden i kaos.
Derfor tror jeg, at du vil have glæde af at blive ved med at skrive dine tanker ned, eller endnu bedre – at dele dem med nogen. Hvis du har en god veninde eller ven, kan du måske vise ham/hende dit brev, så I kan snakke videre om dine tanker om dig selv.
Du kan også øve dig i at tænke mere positivt om dig selv, f.eks. ved at du dagligt skriver èn ting ned, der lykkedes for dig. Det behøver ikke være noget stort, men bare et eller andet, som kan stive din selvtillid lidt af.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du er ikke alene. Der er masser af både drenge og piger i din alder, der vil kunne genkende sig selv i dit brev. Men det er nok ikke så tit, at folk er så ærlige, som du er. Mange forsøger at skjule sig bag en sej facade, fordi de har svært ved at se deres usikkerhed i øjnene.
Hvis du synes, du har brug for mere rådgivning, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten eller skrive på sms'en på 116111. Her kan du snakke videre om dine tanker.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen