Selvværd.

Jeg har utroligt lavt selvværd.

Min krop er et evigt problem for mig.

Jeg er 14 år, 1.53 og vejer 49 kg, men jeg er bare ikke tilfreds med mit spejlbillede.

Mit ansigt er jeg heller ikke tilfreds med.

Hver gang jeg spiser noget jeg ikke anser som sundt, så begynder jeg at få tvangstanker, som fortæller mig, at de andre kan se, at jeg har taget på af det og, at de ser min krop som direkte klam.

Jeg suger maven ind hele dagen, fordi at jeg bilder mig selv ind, at jeg får trænet mine mavemuskler og dermed får den mave jeg ønsker.

Jeg går rundt næsten helr dagen og tænker på, hvordan min krop dog må se ud og bliver flere gange om dagen nød til at rive fat i mit fedt på maven, fordi at jeg er utilfreds med det.

Jeg har on/off perioder med henholdsvis sund mad, men måske for lidt af det, med 1 times motion 6 gange om ugen og usund mad og ingen motion.

Lige i December er jeg på off, men jeg starter i Januar, selvom jeg altid kører død i det.

Jeg har for vane, at spise alt for meget, når jeg har adgang til mad.

Selvom jeg har det dårligt bliver jeg ved indtil, at maden er helt væk. Jeg får det ikke bare dårligt fysisk af det, men endnu værrere psykisk.

Jeg er også pludselig utrolig følsom.

Engang kunne jeg knap nok græde, men i dag skal der ikke det mindste til. Hvis jeg bliver sat til en opgave, som måske endda varer under 5 minutter, kan jeg begynde at græde, fordi at jeg ikke føler, at jeg har overskud til det.

Jeg tager også ting meget personligt.

Der var en episode med min veninde i dag, hvor hun nærmest inviterede mig i biografen og sø lidt efter sagde, at hun helst ville alene med den anden hun havde invitere, fordi at de ikke så tit er alene sammen, hvor jeg blev pænt ked af det.

Jeg har haft meget bøvl med en tidligere veninde, som udnyttede mig, og derfor tager jeg sådamne ting meget nært.

Desuden føler jeg, at der er alt for meget pres på mig.

Jeg har i forvejen store forventninger til mig selv, hvor jeg nærmest ødelægger mig selv. Hvis jeg ikke gør noget godt nok græder jeg og bliver skuffet over mig selv. Men samtidig er der også mine forældres forventninger og de vil have, at jeg skal være perfektionist indenfor alt. Ligefra bordvaner til skolearbejdet.

Det er dog helt klart mest min stedfar det handler om.

Andres meninger fylder meget i mit liv.

Hvis jeg synes, at noget jeg har lavet er flot, og nogen så kritisere det, så synes jeg automatisk, at de har ret. Jeg har prøvet dey i matematik før, hvor jeg lå blandt de bedste i klassen i prøven, men så fik at vide af min stedfar, at det ikke var særlig godt og så automatisk var enig med ham. Det er bare sådan min logik er.

Derfor tør jeg ikke længere at synge, som er det jeg brænder for, fordi at jeg er bange for at høre andres meninger.

Der er ikke rigtig nogen der ved det. Mine veninder har tit skubbet samtaler omkribg mit lave selvværd væk, så jeg er stoppet med at snakke med dem omkring det.

Mine forældre har jeg ikke lyst til at snakke med og end ikke skolesygeplejersker, fordi jeg ikke føler mig tryg ved nye memnesker.

Det startede omkring 11-års alderen.

Jeg ved ikke, hvad det kommer af, men det er nok en blanding af svigt og udfordringer.

Der var min veninde der misbrugte mig, hvor jeg bare var det tredje hjul, når hun var uvenner med hendes bedste veninde.

Min operation på grund af …( fjernet fra brevet og redaktøren bekendt), hvor jeg lå i sengen i et par måneder og først måtte være fysisk aktiv via løb og sport efter et år.

Da jeg var yngre var det fint, men det kom med årene.

Jeg er gået så vidt, som at jeg har cuttet på et tidspunkt.

Jeg kan ikke rigtig se en vej ud af denne her onde cirkel.

Hilsen den fortabte pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Mange tak for dit ærlige brev. Hold da op, du er virkelig god til at sætte ord på dine tanker og følelser.  Det lyder til, at du er en pige, der tænker meget over tingene og selv ønsker at gøre en indsats for at få det bedre – det er stort skridt i den rigtige retning. Jeg synes, det er imponerende, at du allerede har gjort dig nogle overvejelser om, hvordan dit selvværd kan hænge sammen med dine tidligere oplevelser og reaktioner.

Du bringer flere emner på banen og jeg skal forsøge at komme rundt om de fleste problemstillinger, så vidt som muligt.  Med hensyn til dit forhold til mad og dit selvbillede, kan jeg høre, at det er noget, der fylder meget for dig i din hverdag. Det er måske også årsagen til, at du mangler overskud og nemmere føler dig presset af dine omgivelser.

Din højde og vægt fortæller mig dog, at du er en helt normalvægtig pige. En overdreven opmærksomhed omkring mad og et negativt selvbillede kan udvikle sig til en regulær spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelser er et udtryk for, at man har det psykisk svært og kræver altid professionel hjælp. Er der mon en voksen, som du føler dig tryg ved og kan betro dig til? Jeg kan høre, at du har det svært med din stedfar, men måske kan du lige tage fat i din mor eller en lærer på skolen, der kan sørge for, at du får den rigtige hjælp, som du har brug for.

I dit brev beskriver du nogle situationer, hvor du føler, at dine veninder ikke behandler dig ordentligt. Det fortæller mig, at du selv har nogle fine værdier omkring, hvordan man er en god veninde. Jeg kan forstå, at du allerede har forsøgt at snakke med dine veninder omkring dine problemer, det synes jeg er meget modigt.  Jeg kan dog forstå, du føler dine veninder skubber det væk, når du forsøger at snakke om dine problemer. Jeg spekulerer på om du mon har fortalt dine veninder præcist, hvordan deres opførsel påvirker dig, og hvor svært du egentlig går rundt og har det indeni. Jeg tænker derfor, at det kunne være en god idé, hvis du forsøger at snakke åbent med de veninder om dine følelser. Det er selvfølgelig ikke altid lige nemt, men du kunne fx skrive et brev – du er jo rigtig god til at formulere dig skriftligt.

Det lyder til, at du er en følsom pige med meget høje forventninger til dig selv, hvilket godt kan være en svær kombination. Jeg kender ikke din stedfar, men måske er han ikke klar over, hvordan hans opførsel lægger et unødigt stort pres på dig. Jeg tænker på om du mon har snakket med ham om, hvordan det påvirker dig ellers kunne det måske være en idé - måske din mor vil være en god vej ind til en snak med ham.

Slutteligt vil jeg sige, at jeg synes det er ærgerligt, hvis du opgiver dine hobbyer som fx at synge, fordi du er bekymret for andres meninger. Jeg hører fra andre unge, at det tværtimod kan hjælpe, hvis man overvinder sin frygt og gør det man brænder for. Derudover er det en god mulighed for at møde andre unge, der interesserer sig for det samme som en selv. Hvis du elsker at synge, så hold fast i det og nyd at du synger.

Det lyder til, at du har været i gennem mange svære ting, men jeg kan også høre, at der er mange gode ting i dit liv, selvom det kan være svært at se, når man har det psykisk svært.  Jeg tænker, det vigtigste er, at du deler dine bekymringer med menneskene omkring dig i dit liv, så du kan få hjælp til at få det bedre. Sammen med det tænker jeg også, at du skal lytte til dig selv og være tro mod det du synes er godt - skru ned for de negative vurderinger og meninger fra andre mennesker, lyt til dem der vil dig det godt. Ellers kan man komme til at leve de andres liv og glemme den vej man selv vil gå. Held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?