Selvværd

Hej.

Jeg er en pige på 12 år, og er en meget høj og udviklet pige kropsmæsigt.

Jeg flyttede skole for 4 år siden. Lige siden jeg kom til den nye skole er det hele gået ned af bakke.

Før jeg kom til min nye skole var jeg glad og havde meget selvværd. Men da jeg kom til den nye skole, blev jeg genert og havde/har ingen og være sammen med. De fleste ( tror jeg ) synes godt om mig, men alle sammen udnytter mig, hvis det er jeg er sammen med dem.

Jeg har overvejet at skifte skole, men jeg er på den rigtige skole, men forkerte klasse ( og desværre er der kun én klasse par overgang )

Det er svært og forklar hvordan jeg har det. Jeg har en facade på om dagen men om næsten hver aften græder jeg. Det er hårdt at komme hjem efter skole, og bare sidde alene dag efter dag, og vente på at ens forældre kommer hjem om aften.

Hilsen H

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære H.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvordan det er at være dig, efter du for fire år siden skiftede skole. Jeg kan godt forstå, du er ked af det, når du ikke føler, der er nogen af dem i din klasse, der er de helt rette for dig. Jeg kender fra andre børn godt til den facade, du beskriver, og jeg tænker, det kan være et stort arbejde at komme ud af den rolle og facade igen.

Når du fortæller om din skole, og at der kun er en klasse pr. årgang, tænker jeg ikke, din skole er så stor. Måske bor du i en mindre by eller noget udenfor byen. Hvis det forholder sig sådan, er det måske også vanskeligt lige at ”kikke forbi”, hvis du og dem I din klasse bor noget fra hinanden, kan det tænkes det forholder sig lidt i den retning…?

Når du fortæller om, at du er i den forkerte klasse, er der så nogle søde børn i klasserne over eller under dig..? Er det i pauserne en mulighed for dig at finde sammen med nogle af de børn…? Måske giver det dig spekulationer i forhold til, hvad de andre så vil tænke, men har du spekuleret over, at jo ældre I bliver, jo mindre betyder en aldersforskel på få år? Tænk eksempelvis på dem, der starter på gymnasiet eller anden uddannelse efter folkeskolen, nogen har gået i 10. klasse, andre har ikke.

Er det noget, du kan tale med dine forældre om? De har måske allerede lagt mærke til det, hvis du ikke er så meget sammen med andre børn i din fritid..? Er det en mulighed for jer sammen at finde frem til en fritidsinteresse til dig, det er nogle gange et godt sted til at møde andre børn og unge. Hvis ikke du er så meget til sportsaktiviteter, kan det måske være nogle kreative ting, er det en mulighed for dig..?

Jeg tænker også, det er en mulighed for dig og måske dine forældre at tale med en lærer på din skole. Det kan være, dine lærere ikke har lagt så meget mærke til det, fordi de ikke har kendt dig på den gamle skole uden din facade. Dine lærere kan måske tage hensyn til, hvordan du har det, når der skal planlægges forskellige aktiviteter. Det er måske oveni købet sådan, at dine lærere kan tale sammen med nogle af lærerne til de andre årgange, kan det være en vinkel til at starte nogle venskaber op på…?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at når du skriver, at du er i den forkerte klasse, om du så mener, at der ikke er særlig rart at være i din klasse? Når du sådan græder over det hver dag, får jeg i hvert fald fornemmelsen af, at der må være noget i klassen, som ikke fungerer så godt. Måske er du endda ikke den eneste, der føler sig usikker i klassen...

Nogle gange bliver det sådan i en klasse, at der er en måde at være sammen på, som ikke er rar og afslappet. Det kan godt være svært for eleverne selv at lave om på sådan en stemning - det skal lærerne hjælpe med. Det er faktisk lærernes ansvar, at alle børn trives og er glade for at gå i skole, og nogle gange er de nødt til at gøre lidt ekstra for at lave om på miljøet i klassen.

Derfor tænker jeg virkelig, det er vigtigt, at dine lærere får at vide, hvordan du har det. Og at dine forældre måske hjælper til med at snakke med lærerne om, at der er nødt til at ske nogle ændringer i klassen snart. Hvis det er til hjælp, kan du måske vise dit brev og mit svar til dine forældre, så de virkelig forstår, hvor alvorligt det er.

Det er måske noget, du har lyst til at tale med en rådgiver om inde på BørneTelefonen, før du går videre med det. Du er meget velkommen til at ringe eller SMS'e dertil på 116 111, også hvis der er andre ting, du gerne vil tale om.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?