Selvtillidsproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev.

Jeg synes det er rigtig godt du skriver herind til os. Jeg tror der er mange der har det som dig. Ikke at det nødvendigvis gør det nemmere for dig, men tror vi alle føler os lidt grimme og utilpas med os selv engang i mellem. Derfor gør du det helt rigtige, idet du skriver herind til os. For når man sætter ord på det man har det svært med, er det allerede et skridt på vejen til at få det bedre.

Jeg synes det er dejligt at høre at du har venner og at du møder nye mennesker. Det er en værdi i sig selv at have venner og møde nye mennesker.

Jeg synes også det er super positivt at du lægger mærke til de siger du er en smuk og flot pige. Det, at du er i stand til at opfatte når andre giver dig komplimenter, åbner op for, at du har stort potentiale for at kunne blive gladere for dig selv.

Når vi fokuserer på de gode ting der sker i vores liv bliver vi gladere og mere taknemmelige. Der er lavet forsøg der viser, at et bevidst fokus på dagens gode oplevelser kan gøre os mennesker målbart gladere. Det gode er, at du selv kan lave dette forsøg. Det du skal gøre er, at inden du lægger dig til at sove om aftenen, så prøv at find 3 gode ting der er sket i løbet af dagen. Skriv de 3 gode ting ned samt hvorfor de var gode. Det kan være små som store. Et eksempel på en god ting kunne være:

I dag var der en af mine venner der sagde jeg var smuk. Grunden til det gjorde mig glad er fordi jeg har et menneske i mit liv der gerne vil sig noget godt til mig. Det er dejligt med en ven der vil mig det godt.

Selvom det måske kan være svært er det vigtigt du finder 3 ting. For det træner dig i at blive bedre til at se de gode ting der sker i dit liv. Prøv det af i et par uger, og se hvad der sker.

I forhold til akne og behåring kan du måske tale med din læge om der er noget der kan gøres. Der findes forskellige cremer til akne og forskellige måder at blive fri af ønsket hårvækst fx voks eller skraber. Hvis du ikke har det godt med at gå til lægen, kan du også prøve at undersøge det på internettet. Prøv fx at google creme akne eller fjern uønsket hårvækst. Du kan også spørge i Matas eller på apoteket.

Mange hilsner Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?