Selvskade, livet, sorg, ensomhed, selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev, hvori du beskriver rigtig mange problemer, du går og tumler med. Du gør dig rigtig mange tanker om livet, din omgangskreds og dig selv.

Det, at du tænker så meget over tingene, tror jeg er årsag til, at du indimellem har svært ved at overskue din tilværelse. Oplevelser og tanker, som måske bare skulle være glemt, ser ud til at blive ved med at spøge i din bevidsthed... Det er måske derfor, du finder en form for lindring ved at skade dig selv...

Hvor er det godt, du har sådan en god veninde. Det er guld værd at have en, man kan betro sig til, en der har overskud til at lytte, og som vil dig det bedste. Til gengæld lyder det til, at du har mindre gode erfaringer med at betro dig til voksne... Ærgerligt at psykologen ikke var i stand til at hjælpe dig. Og ærgerligt at du ikke føler, din mor forstår dig.

Trods dine dårlige erfaringer med psykologen, synes jeg på ingen måde, du skal opgive at få den hjælp, du har brug for. Jeg synes, du skal give din mor en ny chance... Fortæl hende, at du stadig har brug for hjælp, og at du har brug for hendes støtte.

I kunne sammen tage til din læge igen og bede om en henvisning til en anden psykolog... Der er faktisk forskning, der viser, at hvis man ikke "svinger" med den psykolog eller terapeut, man går hos, og det ikke ændrer sig efter 2-3 gange, så er det bedre at skifte til en anden behandler. Mange tør bare ikke sige, når de ikke føler, det hjælper, eller hvis de ikke føler, at der bliver talt om det, de selv gerne vil... Måske er vi lidt for autoritetstro, når det kommer til psykologer, læger og andre behandlere..?

Jeg tænker som sagt, at det lyder som om, du har brug for at snakke dine tanker igennem med en professionel, som forstår hvad du gennemlever lige nu. Du har brug for hjælp til at finde harmoni og mening i dit liv. Hvis du er åben og ærlig, som du er her i brevet, og forsøger at være positiv overfor tanken om at du kan få det bedre, tror jeg du kan nå langt.

Inden du snakker med din mor, kunne du også ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne, du kan snakke med, og som kan give råd og vejledning.

Held og lykke i fremtiden,

venlig hilsen BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?