Brev
Samligner mig med andre
Hey, jeg har et problem med mig selv.
Her efter puberteten er gået i gang, samligner jeg mig hele tiden med andre, feks vis jeg tag en beslutning om kærlighed, så kan jeg ikke lade værd med at tænke, at det ville mit idol nok ikke gøre,
eller vis jeg hører en sang, så tænker jeg altid at den vil mit idol nok aldrig vælge.
Og det ligesom hver en tanke skal sammenlignes med mine idoler.
Jeg hver at få spat inde i mig selv, da jeg var mindre kunne jeg bare tænke hver en tanke, uden alt det hysteri. Men nu her efter puberteten er kommet til mig, og jeg er hver og blive voksen er dette sket.
Er det en del af at være voksen?, eller er det en del af puberteten? eller er jeg blevet physisk syg?
(mine idoler er musikere, som NIRVANA, QUEEN, OASIS)
Venlig hilsen En forvirret dreng
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13
Tak for dit brev.  At du gør dig en masse tanker om dine valg og sammenligner dig selv med andre, er helt normalt, når man er i din alder - så du er ikke psykisk syg.
For i puberteten udvikler man sig ikke kun fysisk men også psykisk. Puberteten er en periode, hvor du danner din egen ”identitet” – dvs. udvikler dine egne meninger og interesser, og det indebærer også, at man kommer til at sammenligne sig med andre. Det kan være alle mulige, de andre i klassen, de store på skolen, venner fra fritiden og mennesker man er fascineret af. Det er folk som man synes godt om, som man kan bruge til at spejle sin holdninger og meninger i. Nogen gange får man også en tøjstil, frisure eller andet, der minder om det man synes er godt ved andre. Måske kan du genkende det hos dig selv eller andre du kender. Jeg ved, at der fx er mange der leger de er forskellige idoler - fx på fodboldbanen som Messi.
Når man går fra barn til voksen, begynder man at tænke mere over tingene og de valg man tager. Jeg fornemmer på dit brev, at det betyder meget for dig, om dine idoler også ville synes om dine valg. I din alder, bliver man mere selvstændig, hvilket gør, at man tager flere beslutninger alene. Dette kan være svært, og derfor kan det være rart at tænke på hvad ens idoler ville havde gjort, så man føler sig mere sikker på, at man tager en god beslutning. Men for at blive glad for en beslutning, er det vigtigt, at man vælger det, der føles mest rigtigt for én selv og ikke for nogen andre.
Jeg tænker, at hvis du havde mulighed for at tale med dine rock idoler, næste gang du skulle tage et valg, så tror jeg, at de ville svare, at du skal gøre det der føles mest rigtig for dig. Dette kan måske hjælpe dig næste gang du kommer til at sammenligne dig med andre. Desuden vil du opleve, at jo flere gange du tager et valg, som du bliver glad for, jo mere kommer du til at finde tryghed i, at du selv kan tage de rigtige og gode valg for dig, også selvom dine idoler ville vælge noget andet.
Dine idoler har alle en særlig karakter. De er deres egne, ligesom du også din helt egen. Du er i gang med at finde ud af hvad der særligt ved lige netop dig, finde dine interesser og danne din identitet, og det er en helt naturlig del af det at blive voksen.
Mange hilsner
BørneTelefonen