Brev

Problemer med at få lavet opgaver

Kære Børnetelefons Brevkasse

Jeg er en pige på 17 år der går i 1g på gymnasiet.

Der er et problem, som jeg har haft i længere tid, og som er blevet værre i takt med at mængden af afleveringer stiger.

Jeg har ofte meget svært med at skrive opgaver og især med at komme igang. Hvis der er en aflevering, som jeg er usikker på hvordan skal laves er det helt umuligt for mig at få det gjort.

Ofte græder jeg meget og længe og skriver kun et enkelt ord, før jeg bliver overvældet af en følelse af at jeg ikke kan finde ud af det.

Som oftest får jeg gode karakterer i skolen og får altid at vide, at det jeg laver er godt.

Mit problem består i at jeg ikke bryder mig om at lave noget, som jeg ikke er sikker på er godt.

Jeg er bange for at jeg ikke er klog, som andre mennesker opfatter mig, og som jeg opfatter mig selv.

Ærligt talt føler jeg at jeg er nødt til at være klog, for ellers har jeg ingen gode kvaliteter. Jeg er hverken sød, sjov eller pæn, så jeg er nødt til at være klog.

Jeg har lavt selvværd, men jeg prøver på at ændre mig selv og blive til en person jeg godt kan lide.

I mellemtiden har jeg dog brug for at være i stand til at få skrevet mine opgaver.

Har I nogen gode råd til hvordan jeg får taget mig sammen og ikke begynde at græde når jeg skal skrive en svær opgave?

Venlig Hilsen en frustreret gymnasieelev

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære frustrerede gymnasieelev

Ja, jeg tror, jeg kan hjælpe dig videre. Allerførst vil jeg dog fortælle lidt om hvilket indtryk af dig, jeg sidder med, efter at have læst dit brev.

Du siger, at du gerne vil kunne tage dig sammen. Det tror jeg sagtens, at du kan allerede. Jeg synes, at du virker som en person, der er arbejdsom, flittig, grundig og ambitiøs. Du virker moden og praktisk anlagt, når du fortæller, at du har brug for at være i stand til at skrive dine opgaver. I gamle dage kaldte man dét at have en høj arbejdsmoral. Det er en fantastisk kompetence, du har dér.  Den feedback du har fået er tilmed, at du laver dine opgaver godt og får gode karakterer, så du ER god nok til at klare opgaverne. Det er ikke alle, der kan det.

Du har også en god selvindsigt, når du fortæller, at du har lavt selvværd. Jeg tror, at dine udfordringer med skoleopgaverne kan stamme herfra. Lavt selvværd svarer til, at man har forvrænget syn og dårlig hørelse. Man ser ikke klart, og man hører aldrig den positive respons, man får fra omgivelserne. Det preller af.
 

Blandingen af lavt selvværd og høje ambitioner er en giftig cocktail. Du vil stræbe efter at lave det perfekte resultat – hvilket er umuligt at levere hver gang – og selv når du leverer varen, bliver du aldrig tilfreds. Det er derfor, du græder, for det er umenneskelige vilkår, du tvinger dig selv til at leve under.

Nu vil jeg give dig tre råd:

1.  Jeg tror, at du kan komme ud af din skrive-blokering, hvis du begynder med at tænke, at dine opgaver ikke skal være perfekte. Giv dig selv lov til at tænke ”Jeg skal gøre det godt NOK, og ikke nødvendigvis til 12.” Du vil sikkert stadig få gode karakterer, og ind i mellem knap så gode. Det er ikke afgørende. Du skal kunne leve og trække vejret de næste to år. Det er vigtigere, at du er glad, end at du går i stykker på dine krav til dig selv.

2. Du skal vide, at du ikke alene med det her problem. Flertallet af gymnasielever oplever desværre et pres for både at få høje karakterer og have ”gode kvaliteter”, som du kalder det.  Det er helt okay at være usikker, grædende og super følsom som 17-årig – det er mange af dine kammerater også, når de er alene. Har du mon nogle veninder, du kan hygge dig med og dele dine tanker med. Det kan være fra gymnasiet eller måske folkeskolen? Ellers er der sikkert nogle fritidstilbud til unge i din kommune. Prøv én gang om ugen at lave noget der ikke har en pind med lektier at gøre sammen med andre unge (måske kan dine forældre hjælpe dig med at finde ud hvordan).

3. Kontakt dit gymnasies studievejleder. Hun/han kender til presset på jer elever, og bør kunne give dig noget relevant/faglig støtte, dér hvor du har brug for det.

Håber meget, at du kan bruge et eller flere af mine råd. Husk, at du altid kan ringe, sms'e eller chatte med BørneTelefonen, hvis du savner mere støtte og rådgivning.

De kærligste hilsner, BørneTelefonen
 

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat