Problem Med Følelser..

Kære BørneBrevkasse.

Det er sådan at jeg har et MEGET lavt selvværd, selvtillid og selvsikkerhed, og jeg kan ikke få mig selv til at snakke med nogen dét og at jeg ikke kan vise mine følelser, og det bliver værre og værre.. jeg bliver meget hurtig ked af det..

det bedste jeg kan gøre er at skrive om mine problemer, men det giver mig bare ikke selvværd, selvtillid eller selvsikkerhed, som jeg tror ville hjælpe mig meget. Hvad kan jeg gøre? Please hjælp mig.

Hilsen CKJ

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære CKJ

Det kan ikke være særlig rart for dig, at du føler og tænker, som du gør. Det er godt, at du skriver og beder om hjælp, og det vil jeg gerne prøve at give dig.

I puberteten kan man meget nemt føle sig usikker, unødigt bekymret og trist, men jeg kan forstå, at din manglende selvtillid og lave selvværd altid har været i dit liv? Men indtil nu er det ikke noget, du har talt med andre om... Det lyder, som om dine følelser af tristhed og manglende selvtillid er mere end almindelige pubertets tanker. Derfor tænker jeg, at det vil være godt, hvis du kan tale med en voksen, du har tillid til, måske dine forældre? Fortælle hvordan du har det. Vil du mon kunne det..?

Jeg ved ikke, om der er nogle af de voksne omkring dig, der har lagt mærke til, at du ikke trives og er trist? Har du nogen fornemmelse af, om de voksne mon ved, hvordan det er at være dig..? Hvis du magter det, så tænker jeg, det ville være godt, hvis du kunne fortælle dine forældre, eller en anden voksen, hvordan du har det. Måske dine forældre også vil hjælpe dig med at kontakte dine lærere, eller måske kunne du selv? Jeg tror, det er vigtigt, at du fortæller dine lærere, hvordan du føler og tænker og at du i lang tid ikke har haft det godt. Ville du mon kunne vise dit brev og mit svar til en af dine forældre eller til en af dine lærere..? Det tror jeg ville være et meget godt udgangspunkt for en samtale om dine tanker og følelser.

Ofte sker der det, at man begynder at tro, at det er en selv, der er noget galt med, hvis man ikke er som folk er flest. Føler du mon sådan? Grunden til, at jeg foreslår dig, at tale med en voksen, der kender dig og som du har tillid, er den, at jeg tænker, det er vigtigt, at du fra andre hører, at du er god nok og at du besidder flere kvaliteter. Hvilket jeg sikker på, at du gør.

Jeg tror også, det er væsentligt, at du finder ud af, hvad du lige nu vil med dit liv. Er der mon en fritidsaktivitet, der appellerer til dine interesser? Når man oplever, at man er rigtig god til noget, så får man mere selvtillid. Er der mon noget, du er god til? Er der en aktivitet, du gerne vil blive bedre til? Hvis der er, så tænker jeg, at du skal stræbe derefter.

Selvtillid og selvværd er to forskellige ting: Selvværd handler om det, du tænker om dig selv, den værdi du giver dig selv, og måden du dømmer dig selv på. Selvværd er den værdi, du giver dig selv som menneske. Altså de ting du fortæller dig selv om dig selv. Har man lavt selvværd, har man måske tendens til at tænke flere negative ting om sig selv. For eksempel "jeg er et dårligt menneske" og "andre er bedre end mig". Sådan tænker alle ind imellem, men hvis man altid tænker sådan, så skal det stoppes.

Selvtillid er mere baseret på ydre ting. For eksempel om du føler, at du er god til dit arbejde eller er dygtig i skolen. Det er dét, du kan. God selvtillid og højt selvværd hænger ikke nødvendigvis sammen. En person kan sagtens udadtil virke selvsikker og have overskud, men føle sig forkert og utilstrækkelig indeni.

Dit selvværd styrkes i samværet med jævnaldrende og andre voksne, der viser, at du betyder noget og er noget særligt. Som du selv skriver det, så skal du nok ”tvinge” dig selv til mere socialt samvær. Det er rigtig godt, at du er glad for at skrive, men det hjælper dig ikke i forhold til dine selvværds- selvtillids- følelser.

Du skriver ikke, om du har nogen sociale kontakter? Mange unge, der føler manglende selvtillid, og intet selvværd, føler sig ensomme. Føler du mon, at du er ensom? Jeg ved ikke, hvor du bor, men rundt omkring i landet findes et mødested for unge, der hedder Ventilen. Ventilen er en frivillig social organisation, der driver mødesteder for stille og ensomme unge. Prøv at checke det ud på www.ventilen.dk, og se om det kunne være et tilbud til dig.

Håber du kan bruge mit svar, ellers kunne du måske også prøve at logge på UngeChatten her på hjemmesiden eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af rådgiverne der..? Det kan nemlig tit give lidt mere overblik over ens situation og nye ideer til, hvad man kan gøre.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?