Brev
Porno
Hej,
jeg er en ret ung pige, og jeg burde slet ikke se porno. Jeg gør det dog alligevel, men jeg ved det er meget unaturligt.
Vil i ikke hjælpe mig med at stoppe, selvom det er meget mærkeligt jeg skriver sådan noget her. Jeg er også lidt i tvivl, om det overhovedet er unaturligt.
Jeg har dog aldrig prøvet at onanere, hvilket jeg er utrolig glad for. Vil i/du ikke hjælpe mig med at stoppe, jeg føler mig for unaturlig og mærkelig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 12 år
Mange tak for dit brev. Du er hverken unaturlig eller mærkelig. Du er næsten teenager, og din krop, hjerne og følelser er ved at gøre sig klar til, at du går fra at være barn til at være ung. Og at blive interesseret og nysgerrig i forhold til sex er tit en del af den proces.
Jeg gætter på, at du ser porno, fordi du er nysgerrig? Og at du måske både tiltrækkes og frastødes af pornoens direkte måde at udstille forskellige former for sex på?
Hvis du gerne vil vide mere om sex og seksualitet, men gerne vil undgå den lidt kunstige form for sex, pornoen viser, så kan du prøve at tjekke www.sexlinien.dk. Det er en meget oplysende side. Her vil du også kunne læse om fx onani, hvis du engang bliver nysgerrig på, hvad det er og hvorfor, mange har lyst til det.
Sexlinien.dk har også en brevkasse, hvor man kan stille spørgsmål om krop, følelser, sex og seksualitet. Og man kan ringe til en rådgiver. Ligesom du kan til BørneTelefonen.
Hvis du gerne vil se nogle slags porno, men ikke alle slags, så er det en god ide, at mærke efter, hvad du har lyst til at se, og hvad du ikke vil se. Og så slukke, når du finder film, du ikke bryder dig om.
Der findes nemlig mange former for film med sex i. Nogle er mest ligesom en kærlighedsfilm, hvor de kysser og kæler meget. Andre er meget voldsomt porno. Nogen gange så voldsomt, at det faktisk er ulovligt.
Men hvis du har omvendt har besluttet, at du ikke har lyst til at se nogen former for porno eller film med sex i, så kan du slå et filter til på din computer, så du ikke kan se det. Hvis du ikke ved, hvordan du gør og ikke kan lide at spørge nogen, du kender om hjælp, så kan du ringe til os. Så vil vi prøve at hjælpe dig med det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen