Brev
Pjækkeri
Hey
jeg er en 16 årig dreng der virkelig har brug for jeres hjælp!!!!!!!!
Nu skal i høre.
Jeg har pjækket rigtig meget det startede først i 8. Klasse, da jeg aldrig har været en pjækker!!
Jeg flyttede skole jeg kunne godt lide min gamle skole og havde det fucking godt!! Men så flyttede jeg pga jeg hele tiden kom op og skændtes med min lære jeg flyttede så til en anden skole i 7. Klasse og det gik fint nok det første år,
men så begyndte jeg at Føle mig udenfor og folk begyndte at mobbe mig så jeg begyndte at blive voldelig og smadre folk.
Efter det begyndte mit fravær at blive ekstremt højt så i 9 klasse flytter jeg så til en 3 skole det går fint nok men jeg ik så god til at socialiserer og jeg gider ik have at vide at de ved min far er død og alt mulig andet så jeg begynder og pjække og nu har jeg ik været der i mega lang tid og det fucking flovt!!
Kan simpelthen ikke tage tilbage de kommer til at grine ad mig og sige den nye elev pjækker allerede og han kommer aldrig skole
så vil spørge kan jeg få hjemmeundervisning de sidste 4 måneder som der nu er tilbage eller flytte skole for at tag tilbage er ik en mulighed!!!! Overhovedet og Hvad er konsekvenserne af en indberetning
please hjælp
og har det godt ud for skole tiden har venner osv det bar det her!!!!!!!!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige dreng. Hvor er det godt, at du skriver herind for at få hjælp, når du står i den situation, som du gør. For du fortjener virkelig hjælp og viser jo også, at du virkelig er interesseret i, at din situation skal forandre sig til det bedre. Det er sejt af dig! Allerførst har jeg brug for at sige til dig, at det må være svært for dig ikke at have din far; - det håber jeg, at du kan snakke med nogle om ….. måske din mor eller andre i familien? Fordi det er alt for svært at gå alene med sorgen og savnet, så det er vigtigt, at du får snakket med nogle om det – også selvom det måske er flere år siden, din far døde…? Dernæst lyder det som om, din skolegang er forløbet godt de første 7 år, hvilket jo er rigtig godt i forhold til, at det er dér du har fået din grundlæggende skoleviden. Og det viser jo også, at du faktisk var i stand til at være i en skoleklasse og altså socialisere i et vist omfang. Du skriver også, at du har det godt udenfor skolen nu sammen med venner, så du kan faktisk trives sammen med andre – hold fast i det! Men det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at et dårligt forhold til en lærer så gjorde, at du måtte flytte skole! Jeg kan ikke lade være at blive lidt nysgerrig på, hvad der mon skete, siden du blev nødt til at flytte skole….? Kunne der mon være gjort noget andet….? Du har så flyttet skole nogle gange, men føler dig udenfor og mobbet og reagerer med at blive voldelig. Det er selvfølgelig ikke særlig hensigtsmæssig at blive voldelig, hvilket du også giver udtryk for, at du godt ved ….. og det har jo så også været medvirkende til at du har pjækket endnu mere og føler dig flov. Men når du har reageret voldeligt, fortæller det også mig, at du har været mobbet og presset i særdeles alvorlig grad, hvilket nogle voksne skulle have grebet ind overfor inden, det gik så galt. Selvom det er lidt sent, kan det måske være en hjælp for dig at vide, at det er de voksnes ansvar, at alle elever trives i skolen. De voksne, det vil sige lærerne på skolen og elevernes forældre – de skal i et samarbejde sikre, at alle trives på skolen. Jeg fortæller dig det, fordi jeg synes, det er så vigtigt, at du ikke føler, at det er din skyld, at du står i den situation, som du gør. Du spørger helt konkret om du kan få hjemmeundervisning de sidste 4 måneder eller flytte til endnu en ny skole? Begge dele er teoretisk en mulighed, men hvordan din kommune vil handle kan jeg af gode grunde ikke vide. Derfor vil jeg foreslå dig, at du hurtigst muligt får snakket med en voksen, som kan hjælpe dig dér, hvor du bor. En voksen, som du er tryg ved, og som du har tillid til vil forsøge at hjælpe dig bedst muligt. Det kan være en fra din familie eller måske en lærer fra din første skole, som du har følt dig særligt knyttet til, da du gik på den skole. Hvis du ikke synes, at det er en mulighed, kan du eventuelt kontakte os på BørneTelefonen 116 111 – det er gratis at ringe eller sms’e hertil, og du er anonym. Du kan også kontakte os på chatten på www.børnetelefonen.dk , hvis du foretrækker at skrive. Så vil vi kunne snakke mere om, hvad du har brug for af hjælp. Du slutter dit brev af med at spørge, hvad konsekvenserne af en indberetning er? Det forstår jeg som en indberetning eller underretning til kommunen, er det mon rigtig forstået? Hvis det er dét, du mener, ja så kan jeg sige, at når en kommune modtager en underretning fra fx en skole om, at en elev ikke møder op i skolen og man derfor er bekymret, ja så skal kommunen reagere. At reagere vil i dette tilfælde sige, at kommunen SKAL gøre noget, hvilket i første omgang vil sige, at kommunen skal undersøge, om der er grund til bekymring for dig, og hvad kan der sættes ind med af hjælp. Jeg ved ikke, om du føler dig hjulpet nok nu……. Det håber jeg selvfølgelig! Men ellers kontakt os på BørneTelefonen – vi er mange, der rigtig gerne vil hjælpe dig, så du får sluttet din skolegang af på en Ok måde, det fortjener du ligeså meget som alle andre unge mennesker. Et stort knus til dig fra Børnetelefonen.