Pinlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til brevkassen, hvor du beskriver dine følelser af, at mange ting er pinlige. Ud fra dit brev, beskriver du en del omkring mad, både med madpakke, skolebod og det at købe ind, er det mon mest med mad, du oplever, det er pinligt? Eller er det fordi, du skal sige noget til nogen, når du skal i skoleboden eller handle ind?
 I forhold til at du fortæller du tit er sulten, tænker jeg, at det er en del af dine udfordringer. Hvordan mon en madpakke hos dig ser ud, er det en med rugbrødsmadder i…? Jeg ved at en del børn på din alder, begynder at blive træt af sådanne og lignende madpakker. Nogen springer så helt over at spise i skolen, andre går i kiosker, skole-boden eller lignende steder. Fælles får sådanne steder er, at de ofte er dyre og ikke altid lige sunde. Selv om du skriver, at du ikke vil have madpakke med, spekulerer jeg på, om det alligevel er en god ide for dig?
Jeg ved, at der på biblioteker og på nettet er rigtigt mange gode ideer til gode og lækre madpakker, også til børn i din alder, der generelt ofte syntes det er pinligt eller kedeligt at spise madpakkemadder. Kan det være en mulighed for dig, at tale med dine forældre hjemme om, at du måske gerne vil ændre på madpakken. Måske kan I lave dem sammen, det kan nogle gange være hyggeligt at stå med. Nogen bruger eksempelvis, at de i weekenderne bager en masse små pizzaer til fryseren. På den måde er der en til hverdag, der er hurtig at tage med om morgenen, det kan også være grøntsager fx råkost eller frugt skåret i stykker. Måske kan I hjemme komme på andre ideer, der passer til jer?
Selv om det kan synes underligt, er der mange på din alder, der syntes det er pinligt at købe ind, eller gøre andre ”ganske almindelige ting”. Mange børn omkring din alder oplever en følelse af eksempelvis, at deres forældre er pinlige, familien generelt er det, eller måske at deres hus er pinligt. Selv om det ikke gør dine udfordringer i forhold til at købe ind mindre, er det ret almindeligt at have det sådan. Måske du kan aftale med dine forældre, at du hjælper på anden måde end ved at købe ind, er det en ide tænker du..? Eller at du har brug for, at de går med ud og handler ind..
Er det en ide for dig, at tale med nogle af dine venner, om de kender følelser i samme retning..? Ved at dele oplevelser i den retning, kan det måske ovenikøbet være, at I kan komme til at more jer over det, hvad tænker du om sådan en mulighed..?
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Når du ringer, behøver du ikke sige dit navn.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?