Perfektionisme volder problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige.

Tak for dit fine og velskrevne brev.

Hvor er det positivt, at du står frem og erkender, at du er bange for at lave fejl. Her på BørneTelefonen taler vi med mange unge, som desværre har det på samme måde som dig.

Det er en fin egenskab at være omhyggelig med de ting, man laver. Men i dit tilfælde har perfektionismen taget magten over dig. Jeg er ikke i tvivl om, at du er en dygtig pige, men perfektionismen står nu i vejen for, at du kan vise det, du kan og dermed måske også komme i gymnasiet.

Ved du mon selv, hvorfor det blev værre, efter du flyttede skole? Er det noget med den nye klasse? Fx at de andre også er meget bange for at lave fejl? Nogle gange kan der opstå en kultur i en klasse om, at alle skal være perfekte. Men det er ingen. Og forsøget på at være det er meget ødelæggende for både sammenholdet og den enkelte elev. Det kan også være, at du ikke er faldet til endnu i klassen og derfor ikke føler dig tryg?

Du har allerede haft mod til at bede om hjælp. Og du formår også at sætte ord på, hvad perfektionismen har af konsekvenser for dig. Det er flot! Men desværre har du endnu ikke fået hjælp nok. Derfor bliver du nødt til at bede om den igen.

Dine forældre, dine lærer og en psykolog vil være gode voksne at starte med. Du kunne f.eks. vise dem dette svar, så kan det være, at de forstår, at du stadig har brug for hjælp. Din lærer og dine forældre vil kunne hjælpe med at vurdere, om der er noget i den nye klasse, der spænder ben for din trivsel. Og samtidig vil du sikkert kunne have glæde af at tale med en ny psykolog, siden du ikke føler dig hjulpet af den psykolog, du har talt med.

Det kan være, at dine forældre og din lærer vil anbefale dig at komme et år på en efterskole. Her er der tit et stort fokus på det sociale og kreative liv. Og det kunne måske hjælpe dig?

Udover støtten fra de voksne, så kunne du måske også have brug for at komme i gang med at lave dine afleveringer. Jeg ved godt, at det føles svært. Men det er måske lige som et spring fra en 5 meter vippe. Man må bare får det overstået. Måske kan det hjælpe dig, hvis du aftaler med din lærer, at du SKAL lave mindst 50, 60 eller 80 % fejl i dine næste afleveringer. På den måde får du afleveret opgaverne men får forhåbentlig erfaring med, at du godt kan klare at lave fejl.

Selvom du helt sikkert ved det, så kan jeg ikke lade være med også at sig det: Husk at alle laver fejl. Det er naturligt at lave fejl. Det er IKKE forkert, og det kan IKKE undgås. At lave fejl er en del af læringsprocessen. Hvis man var perfekt, så var der jo ikke noget nyt at lære.

Jeg håber virkeligt, at du får den nødvendige hjælp. For du fortjener at få et dejligt ungdomsliv. Men til det høre at lave fejl. Ungdomstiden er nemlig præget af at prøve ting af, fejle og finde sig selv i det. Jeg ønsker dig alt det bedste.

De varmeste hilsner

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.