Brev
Overvejelser
Så jeg skrev engang for en 5-6 år siden herinde i forhold til nogle følelsesmæssige problemer og familiære problemer, da jeg var en 14-15 år… nu er jeg så 20 og alt er bedre nu, både på hjemme fronten og psykisk ( får medicin for skizofreni hvillet jeg er :/ mindre fedt) men et spørgsmål der har hængt i er stadig blev jeg udsat for vold som barn?? Jeg blev slæbt ned af trapper fik mine lussinger og især verbalt blev der råbt i ansigtet på mig osv osv, bl.a. da jeg var 17 brød min mor min dør ind med et koben… tænker bare hvor går grænsen for vold? Er det subjektivt?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år,
Hvor er det godt at høre, at du oplever det går bedre for dig både hjemme og psykisk.
Jeg kan godt forstå, det er et spørgsmål, der har hængt ved! Det lyder som om, du har oplevet nogle meget svære ting.
Når du fortæller, at du er blevet slæbt ned af trapper, har fået lussinger, og at du er blevet råbt af, lyder det bestemt som om, at du har været udsat for vold. Man taler ofte om, at der findes to former for vold, nemlig fysisk vold og psykisk vold.
Den fysiske vold kan netop være sådan noget som at få en lussing, mens den psykiske vold handler om, at man f.eks. bliver råbt af meget voldsomt eller et man hele tiden for at vide, at man f.eks. er dum og grim eller ikke kan finde ud af noget. Både fysisk og psykisk vold kan være meget skadelig for et menneske at blive udsat for.
Hvis dét, du har oplevet, er noget, der fylder meget i dit hoved, kan det være, at det ville hjælpe rigtig meget at snakke med nogen om det. Det kan f.eks. være en psykolog? Det lyder som om, du har haft nogle meget voldsomme oplevelser.
Med sådanne oplevelser kan det være helt nødvendigt med hjælp for at få det bedre. Som jeg læser dit brev, så har du muligvis allerede nogen professionelle at tale med. Vil det være muligt at tale med dem om dine oplevelser med vold i barndommen?
Hvis du på et tidspunkt føler behov for andre at tale med, så vil jeg foreslå Psykiatrifonden. De kender til det at være ung og kæmpe med psykisk sygdom.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen