Overvægtig eller ej?

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 14 år, går i 8.klasse og er 174 cm høj. Jeg har det rigtig godt, god familie og mange søde venner. Mit problem er så bare at jeg synes jeg vejer alt for meget. Hvis jeg skulle være tilfreds med min vægt og min krop skulle jeg tabe mig cirka 8 kg, vejer 66 kg.

Jeg har det virkelig dårligt over mig selv og min krop. Her forleden sad jeg henne i skolen og sad og lyttede på læreren. Så mærker jeg min delle på maven for neden. Og jeg kunne bare virkelig mærke det som den bulede ud. Jeg fik det dårligt og blev bare rigtig trist over det.

Jeg er godt klar over at man vokser rigtig meget og sådan noget i min alder, men jeg synes stadig jeg vejer for meget. Alle mine veninder er sådan nogle flotte slanke piger, de er også kønne. Og her forleden da vi havde idræt og vi klædte om blev jeg virkelig utilpas. Jeg kan ikke sige den slags til mine forældre, og sundhedsplejersken på min skole er også udelukket. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Hilsen LM

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære LM på 14.

Mange tak for dit brev omkring vægt. Det er godt at du skriver herind omkring dine tanker omkring hvorvidt du er overvægtig eller ej.

I puberteten og i teenageårerne er det meget almindeligt at være kristisk i forhold til sin krop og udseende og at sammenligne sig med andre, for at prøve at forstå sin egen udvikling og krop.

Jeg vurderer ikke at du er overvægtig når du vejer 66 kg og er 174 cm høj. Jeg synes du lyder som en høj og flot pige og 66 kg er ikke overvægt, men normal vægt.

Som du skriver så sker der meget i kroppen og i puberteten og unge udvikler sig forskelligt. Hvis du i omklædningsrummet til gymnastik, i svømmehallen eller på gaden kigger dig rundt, vil du se at kroppe kommer i mange forskellige udgaver, høje, lave, tykke og tynde. Det handler om at øve sig i at elske sin krop og behandle den godt. Hvis man synes man er lidt for tyk på maven, så prøv at fokusere på noget du godt kan lide ved din krop. Det kan være en kropsdel du synes om. Det kan være dine ben, dine hænder eller noget helt andet. Det kan også være, hvad der er værdifuldt og vigtigt for dig. Fx at være en god veninde, en som tænker over tingene og andre ting som betyder noget for dig. Og når du får negative tanker omkring maven, så prøv at flyt fokus til det ved din krop du godt kan lide og de vigtige og værdifulde ting.

For nogle så hjælper det at dyrke motion også på deres forhold til deres krop. Det at have en stærk og sund krop, kan hjælp en til at føle og tænke pænere tanker om kroppen, og give sig selv anerkendelse og ikke det kristiske blik på...hele tiden.

Det lyder til, at du har en skøn familie og nogle dejlige venner. Måske kunne du tale med en af dine veninder omkring, hvordan du har det? Du kunne prøve at fortælle, at du nogle gange bliver ked af det fordi du kan se, at nogle af pigerne er tyndere og det så giver dig tanker om, at du er for tyk og bør tabe dig? Jeg gætter på, at de veninder du ser som de tyndeste også har noget ved deres krop eller udseende, som de går og er kede af. For ofte er det de negative tanker om kroppen, mere end hvordan kroppen egentlig ser ud, der gør en ked af det og så kan det hjælpe af få talt om disse tanker og få dem vendt til nogle lidt mere positive.

Hvis du har lyst til at tale mere omkring hvordan du går og har det, så må du endelig kontakte os igen. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.