Brev
Opmærksomhed
Hej børnebrevkasse.
Jeg er vildt sur på mig selv. Jeg er alt for opmærksomhedskrævende.
Hver gang jeg går forbi min klasselærer, gør jeg et eller andet der skal få hende til at tænke og bekymre sig om mig. Jeg hader det! Men jeg kan ikke få mig selv til at lade være.
Jeg siger nogle gange til mig selv, at det er på grund af min opvækst. Men det synes jeg bare er en dårlig undskyldning. Én gang da jeg var lille, slog min mor mig. En anden gang bed hun mig i armen. Det er jo lang tid siden. Cirka helt tilbage til 2008, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg vil have opmærksomhed nu, hvis det er på grund af det.
Det er ikke kun min klasselærer jeg har det sådan med. Det er stort set alle.
Det værste er at jeg nogle gange kan finde på at lyve om noget, kun for at få opmærksomhed.
Jeg hader hader hader det! Jeg ved ikke hvorfor, jeg gør det, men jeg ville blive super glad, hvis i havde en idé til, hvad jeg kan gøre.
Tak.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit ærlige brev. Jeg tænker, du er meget velformuleret, og du er i stand til at kigge på dig selv med kritiske øjne, hvilket kræver en vis modenhed. Det er altså ret modigt og flot!
Og jeg synes, det er super godt, at du skriver her til BørneBrevkassen for at få hjælp; - det viser også, at du virkelig ønsker at ændre på din situation.
Jeg kan ikke vide, hvorfor du har brug for så megen opmærksomhed, så du nogle gange kan finde på at lyve for at få opmærksomheden. Men måske er det heller ikke så vigtigt at vide hvorfor..?
Måske er det vigtigste erkendelsen og dernæst at finde ud af, hvad der kan få dig til at lade være med at være så opmærksomhedskrævende..?!
Hvornår er du fx ikke opmærksomhedskrævende..? Og hvad er det, der i de situationer får dig til at føle dig veltilpas uden at få opmærksomhed..? Når du tænker over det, kan du måske få øje på noget du gør, som du også kan bruge i andre situationer..?
Måske kan du også aftale med dig selv, at du nu vil til at øve dig i ikke at være så opmærksomhedskrævende..? Hvis du nu kigger dig selv i spejlet hver morgen, og lover dig selv at du vil prøve... Og så igen om aftenen tænker over, hvordan det er gået i løbet af dagen..? Det at du selv er meget opmærksom på dit problem, kan måske hjælpe dig til at begrænse det..?
Jeg tror, du må være indstillet på, at det godt kan tage noget tid at vænne sig af med sådan en uvane, som det er - både at være opmærksomhedskrævende og også at lyve. Men jeg synes, du er godt på vej, fordi du selv er så bevidst om, at du hader det – det er altså ret flot.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen til at kontakte os igen her i BørneBrevkassen eller på BørneTelefonen på 116 111, hvor der hver dag sidder rådgivere klar, som gerne vil hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen