ØV! DET GIK I FISK!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Hvor er det godt, at du ikke giver op. Men at du i stedet bruger din stædighed og styrke!

Jeg kan se, at du gerne vil åbne dig til andre om selvskade og andre svære ting, som har ramt dig. Men det føles ikke let for dig.

Det er ikke ualmindeligt at have det sådan, når man i længere tid har gået alene med svære ting.

Herunder finder du nogle tanker, der er gode at have i baghovedet og huske på. De vil kunne hjælpe dig:

  • Du er på vej. Gennem længere tid har du været spærret inde bag en mur. Den vil du over. Men det tager tid og kræver stort mod af dig. Det er almindeligt, at man skal prøve mange gange, før det lykkes. Det gælder om også at prøve 5., 6., og 7. gang – og blive ved indtil det lykkes.
  • Du er ikke alene. Andre mennesker kender til de følelser, som du måske har ‘bag muren’. Ensomhed, lavt selvværd og ‘forkerthed’ er følelser, som alle slås med i perioder. At åbne op om følelser er vigtigt for dig – men også for alle andre. At tale om følelser er ikke i sig selv farligt.
  • Andre behøver din hjælp. Måske tænker du, at andre mennesker virker kolde og ligeglade. Selvom du har det rigtigt svært. Men de kender ikke til dit liv bag muren. Hjælp dem, så de kan få øje på dig. Når du hjælper andre til at forstå dig og din situation – hjælper du dig selv.
  • Du har brug for andre. At udvikle sig og at finde mening: de ting er vigtige for at have et godt liv. Andre mennesker er nøglen. For mennesker udvikler sig sammen og finder mening sammen. Ikke alene bag en mur. Derfor er det så godt, at du nu vil over muren.
  • Du styrer. Du behøver ikke at fortælle alt i ‘første hug’. Eller at lægge alt frem. Måske er det i starten nok for dig at udvælge visse ting. I næste omgang kan du måske afsløre lidt mere fra livet bag muren. Når og hvis du har lyst.

Prøv at tænke godt over disse 5 punkter. Du kan måske oven i købet lære dem udenad som en remse. Eller selv skrive 5 punkter, der handler om de samme ting. Bare med dine egne ord.

Næste gang du har chancen for at åbne dig – men måske vakler lidt og ikke tør: Så sig remsen – gentag punkterne inde i dit hoved. Punkterne kan fungere som både tilløb og springbræt for dit spring over muren. Og spring så!

Hvis det ikke lykkes – så prøv igen. Prøv en gang til. Giv aldrig op!

Nu har du lidt på skrift. Hvis det ikke helt er nok – så ring eller skriv bare igen. Husk, at du altid har os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?