Nøgenbilleder-Fortryder

Hej BørneTelefonen

Jeg har altid haft en underlig lyst til sex fra jeg var 6-7 år gammel.

Da jeg blev 11 deromkring fandt jeg en rigtig sød fyr og fik lidt følelser for ham. Så jeg vil selfølgelig gøre alt for at få hans opmærksomhed, men jeg havde samtidig dårlig selvtillid så havde brug for at vise min krop. Og det var der mine nøgenbilleder startet.

Jeg sendte ham billeder og efter noget tid begyndte jeg at fortryde og droppede kontakten til ham. Det blev efterhånden til flere og flere jeg sendte billeder til… Nu kæmper jeg så med mig selv, jeg har enormt svært ved at forklare hvad jeg føler ang det, og generelt har jeg det dårligt.

Det går mig rigtig meget på, og jeg frygter enormt meget at det en dag bliver opdaget, men prøver stadig med min fornuft at sige til mig selv, at der er så mange der har sendt billeder og det er jo ikke blevet opdaget vel?

Jeg synes bare det er svært at overskue og bliver rigtig ked af det, samtidig med jeg har svært ved at acceptere jeg gjorde det.. Det at jeg så tænker rigtig meget over de her billeder gør så alt andet jeg kæmper med os kører i min hjerne..

Men, vil gerne vide hvad du/i tror.. Om de vil blive opdaget eller sådan. Og hvad jeg kan gøre for at bekæmpe mine tanker mod det. Jeg vil gerne holde det som en hemmelighed hvilket jeg os synes er svært for vil stadig gerne snakke om det.

Det er et stort problem for mig, og håber i kan hjælpe

Kh. Anonym

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du,

Hvor er det godt, at du skriver hertil. Det er mange svære tanker, du går rundt med alene. Og jeg synes, det er en rigtig god start, at skrive om det her til Brevkassen.

Som jeg forstår dit brev, så fortryder du nu de billeder, du gennem tiden har sendt afsted. Samtidig har det dog været en måde for dig at mærke interesse på.

Du spørger, om jeg tror, at det bliver opdaget. Og det gør jeg egentlig ikke. Men der er altså en risiko for, at det sker.

Jeg er lidt i tvivl, om du stadig sender nøgenbilleder? Derfor vil jeg som det første fraråde dig at sende flere nøgenbilleder afsted. Jeg kan godt forstå, at det kan være en måde at få opmærksomhed på. Men desværre sker det, som du også selv ved, at nøgenbilleder bliver delt. Eller at de på anden måde offentliggøres. Den bedste måde at sikre sig mod dette er ved ikke at sende dem.

Du skriver, at du har sendt nøgenbilleder, siden du var 11. Jeg bliver bekymret for, hvem du har sendt dem til? For det er jo sådan, at der er nogle, der bruger nøgenbilleder af børn til børneporno.

Du skriver, at du faktisk gerne vil snakke om billederne, samtidig med at du vil holde det hemmeligt. Jeg fornemmer derfor, at du godt kan mærke, at det ikke er et sundt mønster for dig, at få selvtillid og opmærksomhed gennem nøgenbillederne. Og at du gerne vil have hjælp til at stoppe.

Jeg vil derfor råde dig til at få talt med nogen om det. Både om lysten til at sende billederne og om grunden til, at du har det sådan. Men selvfølgelig er det ikke noget, man skal tale med hvem-som-helst om.

Det er derfor vigtigt, at du finder en fortrolig voksen i dit netværk. En som kender dig, og som forstår, hvor sårbart det er for dig. Hvis du har en lærer, som du føler dig tryg ved, kan du snakke med ham eller hende?

En anden mulighed kan være at få lavet en aftale med sundhedsplejersken på din skole. Du kender sikkert ikke sundhedsplejersken så godt som din lærer. Det kan være både en fordel og en ulempe, det afhænger af, hvordan du har det.

Jeg ved ikke, hvordan dit forhold er til din mor? Men hvis I kan tale sammen om følsomme ting, så kunne du også vælge at tale med hende.

Hvis du finder ud af, at nogen har misbrugt din tillid og brug billederne på en ulovlig måde, så er der flere muligheder for at få hjælp. Det kan du læse mere om i faktaboksen ”Har du været nøgen på nettet”.

Jeg vil anbefale dig at bruge BørneTelefonen yderligere, hvis du ikke er klar til at snakke med en voksen tæt på dig endnu.

Mange tanker fra
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.