Mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Når jeg læser hvad du skriver kommer jeg til at tænke på, at jeg allerede synes du gør en hel masse for at holde dig sund.

Du går til fodbold og spiser sundt og vil rigtig gerne være sund. Det lyder som om du er rigtig godt i gang med en sund livsstil.

Du skriver ikke hvad du vejer eller hvor lang tid du har været i gang med at tabe dig?

Når man ændre på den måde man spiser kan man godt startet med at tabe sig en del, hvorefter det måske står lidt stille i noget tid.

Der findes en masse gode bøger om vægttab og sund livsstil, men vi er alle forskellige så måske kunne du lave din egen kostdagbog? Du kan låne forskellige bøger på biblioteket og prøve at spise lidt forskelligt og se hvordan du har det med det og prøve at finde ud af hvad der virker for dig.

Når du afprøver forskellige måder at spise på kan du bruge din kostdagbog til at skrive, hvordan du har det med det du spiser.

Ting du kunne spørge dig selv om i en kostdagbog kunne være;

Hvor hurtigt bliver du mæt efter du har spist?
Føler du dig oppustet eller træt efter maden?
Hvad har du spist?
Hvordan har dit humør og energi været den dag?

Når du laver sådan en dagbog vil du efter noget tid kunne se hvad for noget mad, der holder dig længe mæt og giver dig energi - og hvad der ikke gør.

For meget pasta og brød gør tit, at man bliver hurtigt sulten og har svært ved at tabe sig, hvorimod en masse grøntsager giver mæthed og hjælpe med, at man taber sig.

Hvis du har en god sundhedsplejerske på din skole kunne du også tage en snak med hende så kan I tale om, hvad der ville være en god vægt for dig. Ellers vil en læge også være god at snakke med. Lægen kan være til at anbefale kost og du kan komme hos lægen til samtaler om hvordan det går med kost, motion og vægt. Vil det være en idé for dig? Det vil nok også være en idé, at dine forældre støtter dig derhjemme - hvis det er muligt.

På dit brev lyder det som om du har fået en "rolle" i skolen, der er lidt svær at komme ud af. Det er som om de andre ikke helt kan få øje på alle dine gode kvaliteter - hvis du forstår hvad jeg mener?

Hvis pigerne på din skole går i små grupper kan det godt kræve en del at blive en del af gruppen.

Jeg tænker derfor, om der er en enkel eller to af pigerne, du taler lidt med og måske kunne lave en aftale med udenfor skoletiden? Så du langsomt kan begynde at bygge et venskab op med nogle af pigerne. Så tror jeg det vil være lettere for de andre, at få øje på dig igen. Ellers vil jeg råde dig til at få en snak med en sød lærer, der kan hjælpe med at du også får veninder i skolen. Det håber jeg, at du har mod på at bede om hjælp til.

Jeg tænker også, om der kunne være nogle søde piger til fodbold, du tænker kunne blive dine veninder? Det kan være med til at give noget selvværd og selvtillid at have flere veninder.

Håber mit svar giver mening og er brugbart. Du er også mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til vores chat, hvis du har mere du har brug for at tale om.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?