Brev
Mit udseende
Hej brevkassen.
Jeg er en pige som lige er startet i 7. Klasse her på nogle dage siden.
Mit problem er bare at jeg ikke kan lide mit udseende,
jeg føler mig grim når jeg kigger på de andre piger fra min klasse.
Jeg føler mig utilpas når jeg er sammen med folk fordi jeg føler mig for grim.
Og drengene ligger aldrig mærke til mig, imens alle pigerne for opmærksomhed og snakker med dem, imens jeg står lidt udenfor og aner ikke hvad jeg skal sige..
Jeg syntes også min krop er grim, og mit hår er kedeligt og så går jeg med briller!, og jeg er den eneste fra min klasse der går med briller, og jeg syntes jeg ser så grim ud med mine briller på også fordi det gør at mine øjne ser små ud.
Mine tænder er også grimme fx mine fortænder har sådan nogle takker i bunden som om jeg har slået noget af min tand af!!.
Jeg har grædt hver nat siden jeg har startet her i skolen fordi jeg bare ikke føler mig pæn nok, i forhold til de andre..
Jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre og jeg har ikke lyst til at blande mine venner, forældre eller lærere ind i det..
Jeg håber i forstod hvad jeg mente og at i kan hjælpe mig?. Og måske hjælpe mig med at blive pænere..
Vh. Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det er ikke rart, når negative tanker om en selv, fylder så meget, som det lyder til, at de gør. Godt du skriver herind - jeg vil meget gerne prøve at hjælpe. Det lyder alvorligt, at du har grædt hver nat på det sidste. Sådan skal det ikke være!
Når det handler om ens udseende, så kan det føles uretfærdigt, at man ikke bare kan trykke på en knap, og så ændrer ens udseende sig. Det kan man ikke. Men måske er det meget godt, for så ville vi nok alle se næsten ens ud? Du har sikkert hørt det før; udseende og selvværd handler meget om, hvad der kommer inde fra ens følelser. Hvis man f.eks. er ked af det og nede, så er det nemmere at fokusere på de ting, som man synes er uperfekte. Alle har noget, der ikke er perfekt. Desværre ser vi mange billeder på nettet, som er redigerede, så alt ser perfekt ud. Men det er ikke sandheden. Billeder af modeller og filmstjerner er redigerede, så man ikke ser skæve tænder eller uren hud, der jo er naturligt at have. Det kan endda give en personlighed - gøre dig unik.
Det lyder som om, at det har været en svær start på skolen efter sommerferien. Det kan være overvældende at komme tilbage i skole efter en lang ferie. Alle har oplevet en masse forskelligt, og nogle ser måske anderledes ud, eller har fået nyt tøj. Det kan være, at man lige skal bruge noget tid på at finde hinanden som klassekammerater igen. Du skriver, at du føler dig utilpas, når du er sammen med de andre, fordi du tænker over dit udseende. Sådan skal det slet ikke være - de tanker skal gøres mindre, så du kan føle dig tryg og velkommen blandt de andre.
Du skriver, at du ikke vil involvere venner, forældre og lærere i tankerne. Det er almindeligt at have det sådan. Det kan være en udfordring at få talt højt om det, der er svært. Det er bare sådan, at det hjælper på alle slags problemer at tale med andre om det. Heldigvis, så kan man sagtens øve sig i at tale med nogen om det, der er svært. Det kan du også - og så vil du nok mærke, hvor rart det er, at man deler det med nogen, der lytter og måske kommer med et godt råd.
Ofte oplever man, at det hele føles mindre svært, når man får sagt det højt. Når man går alene med de svære ting, så vokser de for det meste, og kommer til at fylde mere, end de skal. Jeg tænker, at det måske er det, der sker med dine tanker om udseendet lige for tiden. Du har fået den tanke, at du ser forkert ud. Og så kommer dit hoved til at bygge mere på de dårlige tanker. Her kan det være hjælpsomt, hvis man siger lidt af det højt. Så bliver tankerne forstyrret lidt, og man kan ændre sin måde at tænke på.
At du skriver til os, er en rigtig flot start på at tale højt om noget, der er svært. Godt gået! Det kan være, at når du skal øve dig i at tale med nogen tæt på dig, så kan du starte med at skrive til en, du føler dig tryg ved. Du kan få inspiration til at skrive endnu et brev til en bestemt person her: https://bornetelefonen.dk/skriv-0 Du kan også bruge det flotte brev, som du har sendt herind.
Hvis du skulle pege på en, som du kunne dele det med, hvem skulle det så helst være?
Det er synd, at du har de tanker om dit udseende, for det kan gøre en rigtig trist, at tænke så hårdt om sig selv. Det virker måske mærkeligt, men når man gør noget rart for sig selv, så kan det smitte af på ens tanker. Man kan f.eks. forkæle sig selv med et godt langt bad, en lille shoppetur med din mor eller veninde, eller bare tag dit ynglingstøj på? Det kan også være, at du kan spørge dine forældre, om du må komme en tur til frisøren eller prøve et par nye briller?
Jeg forestiller mig, at du måske kan lave en kombination; tal med en, som du er tryg ved om dine tanker. Og gør noget rart for dig selv, som du synes, er en god idé. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke lader de hårde tanker vinde - men indimellem skal man have lidt hjælp til det, og det er helt okay.
De bedste ønsker
BørneTelefonen