Mit udseende

Kære børnetelefonen.
I har nok hørt det her mange gange med teenagere der hader hvordan de ser ud, så i ved at det er nemt nok bare at fortælle dem at de er pæne som de er og så ved de at de rent faktisk er smukke. Men hvad nu hvis man har et ansigt der ikke kan blive fikset. Med det mener jeg at jeg har en næse der fylder hele mit ansigt og min hage findes ikke, jeg er sygt tynd men alligevel for mit ansigt mig til at se tykkere ud. Jeg har acne scars over hele mit ansigt og jeg er bare tvunget til at leve med det fordi det eneste jeg kan gøre er at “lære at elske mig selv” og jeg hader det så meget. Jeg vil bare gerne være smuk udenpå. Jeg vil bare gerne ligne de andre.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Du har helt ret. På BørneTelefonen taler vi med mange unge, der ligesom du ikke føler dig så godt tilpas med sit udseende. Det er unge, som fortæller at de er kede af, hvordan de ser ud. Det gør selvfølgelig ikke dit problem mindre. Men måske kan det være rart at vide, at man ikke er alene om den følelse. Og det er en følelse som kan fylde i mere eller mindre hos de fleste.

Piger i puberteten tænker tit, at de er tykke, selvom de overhovedet ikke er det. De kan også tænke, at de er for høje, for lave, har for små bryster eller for stor numse. Der kan være så mange tanker inde i ens hoved om, hvordan man ser ud. Men for det meste stemmer tankerne ikke overens med virkeligheden eller med det, andre ser. Kan du følge mig i det?

Tankerne om ens udseende hænger tit sammen med, at man kommer til at sammenligne sig med andre. Det kan føles svært, hvis man synes at man skiller sig lidt ud fra de andre. Måske synes man at alle andre har flottere ben end en selv. Eller mund. Det kan jeg høre, også er noget som fylder hos dig.

Man kan nemlig hurtigt komme til at sammenligne sig med andre. Og det er meget menneskeligt. Vi mennesker bruger ofte sammenligning, til at finde ud af, om man er egentlig går og er rask og velfungerende. Men når man sammenligninger sig med andres udseende af andre grunde, kan det godt føles svært.

Mange kan tvivle, om de egentlig er gode nok, fordi de ikke synes, man ligner de andre. For at få det godt med sig selv, er det derfor vigtigt, at du øver dig på, at lade være med at sammenligne dig med andre – også selvom jeg ved, at det er svært at lade være. Vi ser nemlig alle sammen forskellige ud.

Menneskets hjerne er indrettet således, at den tror på det, den får at vide. Så hvis du gentagne gange fortæller dig selv, at du er grim, så begynder din hjerne at tro, at det rent faktisk er rigtigt. Det er nogle rigtig svære tanker at gå rundt med, men det betyder jo faktisk også, at din hjerne kan overbevises om, at du god nok præcis som du er.

På BørneTelefonens hjemmeside kan du læse andre gode råd, til at få det bedre med sit udseende: Krop og udseende. Du kan også læse breve fra andre børn og unge, som har lignende tanker: Selvværd.

Medierne viser billeder af ansigter, som har en bestemt form. Det godt at tænke over, hvad det gør ved en.

Heldigvis har mange piger og kvinder opdaget, at det er befriende at tænke godt om sit udseende, som det er. Derfor er mange nu begyndt at lægge billeder på nettet af deres ansigt, som den ser ud – altså uden filter og make-up. Og på den måde vise, at de ikke længere vil skamme sig over det ansigt, de har. Man får mere energi til andre ting, når utilfredsheden og skammen over ikke at have det ‘rigtige’ ansigt, fylder mindre.

Mange oplever, at det er muligt at blive lidt bedre til at tænke godt om sit udseende. I stedet bruger de måske tiden og energien på at finde en frisure, som man synes klæder en. Eller noget andet. Hvad mon virker for dig?

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?