Mit selvværd

Hej BB,
Jeg er en pige på 14 år, og mit selvværd er helt i bund. Det er sikkert nogen der har det værre end mig, men jeg har bare brug for at sige det til nogen. Jeg tror ikke på mig selv, jeg tror aldrig jeg gør det godt nok elller er god nok.

Jeg tror ikke jeg er god nok til at få en kæreste, for jeg har ikke rigtig oplevet at nogen kunne lide mig. Jeg har været forelsket i et par stykker, men de har ikke været det i mig. Og det virkede som om de ikke rigtig var “stolte” over det. det hjælper ligefrem heller ikke på hvordan jeg har det.

Mine karakterer i skolen er gode jeg får mest 10, men nogle gange også 12. Det er kun i naturfagene jeg får 7. Så der er heller ikke noget at klage over der.

Jeg synes jeg er for tyk. Sundhedsplejersken siger at jeg er normalvægtig, men det ændrer ikke på hvordan jeg har det. Måske er det også fordi mine veninder kalder mig tyk, jeg ved jo godt de ikke mener det, men man kan ikke lade være med at tro på det.

Jeg rækker ikke så tit hånden op i timerne, fordi jeg er bange for at sige noget forkert. Det er dog blevet bedre, og jeg husker mig selv på det hver time. Jeg har faktisk tænkt på at cutte et par gange. Jeg overvejer tit om folk overhovedet ville savne mig hvis jeg forsvandt. Jeg har det bare ikke særlig godt.

Hvad kan jeg gøre?? Hilsen pigen med MEGA dårligt selvværd

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev til BørneBrevkassen.

Først må jeg sige, at du er utrolig god til at beskrive, hvordan det er at være dig. Det er en meget fin evne at have!

Og en ting er at kunne beskrive det - det starter jo med at man er i stand til at mærke, hvordan man har det - og det lyder det til, at du også er god til..

Samtidig fortæller du, at du ikke tror på dig selv.. Det kan der være mange forskellige årsager til og det er ikke altid så vigtigt hvorfor, men måske mere vigtigt, hvordan du kan komme til at tro på dig selv og tro på, at du er en pragtfuld pige..

Jeg tror, at der er rigtig mange, som synes, det kan være svært at være 14 år. Der sker så mange forandringer i kroppen og i sindet. Man er ikke barn, men heller ikke voksen - nogen gange er det lidt svært, hvor man hører til henne.

Hmm...jeg kan godt forstå, at du godt gad at din forelskelse blev gengældt... Nogen har haft flere kærester, når de er din alder, andre har deres første kæreste lang senere, det er så forskelligt fra person til person. Og selvom du nok har hørt det før, så tror jeg at lige pludselig en dag, så er den der... Den store forelskelse som både kommer fra ham og dig. Og ofte så kommer det, når man mindst venter det.

Hvor er du bare fantastisk god til at udfordre dig selv - selvom du synes det er svært at række hånden op i timerne, så prøver du hver time at huske dig selv på det - det er virkelig godt gået.

Man siger, at selvværdet kommet indefra - at det er inde i dig selv, at troen på dig selv skal starte. Der findes desværre ikke en færdig opskrift på, hvordan man får mere selvværd - men måske kunne du prøve at skrive alle de ting ned, du er god til - både i skolen, hvordan du er en god veninde, søster eller datter.. og så huske dig selv på, hvor mange ting det egentlig er...

Måske kan det også hjælpe dig at tale med enten en veninde eller en person, som du er glad for og stoler på - tit så kan det hjælpe bare at tale om det. Så fylder det ikke altid på samme måde inde i kroppen, når vi først får sagt det højt.

Du skriver, at du et par gange har tænkt på at cutte, og at du samtidig er i tvivl om folk vil savne dig, hvis du forsvandt? Og som du selv siger, er det tegn på, at der er noget, som du synes er svært i øjeblikket. Sådan skal man ikke have det! Vi har alle både gode og dårlige dage, men hvis du synes, der kommer for mange dårlige dage og for mange triste tanker, er det vigtigt at få dem sagt højt til nogen.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten og tale med en af vores rådgivere.

Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?