Brev
Misundelig på veninde.
Jeg har nu haft en veninde i 1 år.
Hun er sindsygt smyk, sød og udadvendt. Hver gang jeg er sammen med hende får jeg det dårligere og dårligere med mig selv.
Hendes skønhed gør mig svag, og jeg er i tvivl om at jeg er en god nok veninde når jeg har det på denne her måde.
Jeg har haft problemer med misundelse hele mit liv, men jeg har kunne holde det ud før i tiden, men siden jeg mødte min veninde har mit selvværd ikke haft det så godt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved at jeg har det sådan her, for jeg har ikke lyst til at have det sådan meget længere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er dejligt, at du har haft en veninde i et år. Det betyder rigtigt meget at have gode veninder at kunne opleve ting med.
Jeg ved fra andre unge piger, at de tit ser deres veninder som meget smukkere og bedre end dem selv. Jeg tænker, at det også er sådan, du har det. Jeg kan ikke lade være med at sige, som du sikkert har hørt før, at det som gælder er, hvordan man er inden i. Tit er det også sådan, at hvis man har det godt med sig selv, stråler man det ud, så andre kan se det og bliver i godt humør af at være sammen med en, og det giver igen noget tilbage til en selv.
Jeg tænker, at det er vigtigt for dig lige nu at begynde at øve dig i at få øje på noget af det, som du godt kan lide ved dig selv. Det kunne være dine øjne, dit hår, dine tænder, dine fødder, din holdning osv. At du prøver at snakke lidt med dig selv om, at der er ting, som du er tilfreds med. I stedet for at tale grimt til sig selv, er det en start at begynde at rose sig selv for det, som fungerer og det, som man er tilfreds med.
Åh, jeg ved godt at det er svært, når man er lidt nede med sig selv. Måske kunne det også være en hjælp for dig at snakke med din mor om, hvad du føler. Tit kan det hjælpe rigtigt meget at få sagt sine tanker om sig selv højt. Det lyder måske fjollet, men det er som om, at når tanker er blevet sagt højt til en, der lytter, bliver det lidt nemmere bagefter.
Det betyder desværre ikke, at dine følelser for det, du er træt af, forsvinder helt med det samme, men det er en start. Det kræver lidt arbejde af dig, så du skal holde fast i dit mod til at ændre på, hvordan du har det. Dit mod skal være med til at hjælpe dig videre, så du kan få et positivt syn på dig selv. Jeg tænker, at du vil opleve, at det ligeså stille bliver bedre, når du begynder at fokusere på at tale pænt til dig selv og får snakket med din mor eller en anden voksen.
De bedste hilsner, BørneTelefonen