Mine Tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige

Tak for dit gode og tankefyldte brev – og godt at du skrev. Du har tydeligvis rigtig mange overvejelser i forhold til din situation, din dagligdag og dit liv. Jeg er overbevist om, at du kan tænke selv og har en mening. Det er gode styrke at have. Jeg har valgt 3 “områder” ud, som jeg synes kan være en slags overskrifter i det svar, jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej videre.

1. Du føler du er det forkerte sted. Det er du måske også? Lige nu har du det i hvert fald ikke godt. Du er på overarbejde hver dag, både med andres og egne problemer. Du har brug for omsorg og fred.

Beslutningen om ikke at se din far blev taget, da du var ret lille. Situationer og mennesker ændrer sig, og måske kan din far være der lidt for dig nu? Der er noget i dit brev, der giver mig fornemmelsen af, at du måske savner at se din far? Men jeg ved det selvfølgelig ikke. Du skal i hvert fald bare vide, at du med din alder, har noget der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, fx om hvor tit du kan/skal se din far. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.

Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.

2. Du prøver at lade være med at belaste din mor, og samtidig være der for din søster. Det et meget stort ansvar at tage, og du lyder til at få det skidt af det. Men det er heller ikke meningen, at du skal tage det ansvar. Det er egentlig din mors. Hun skal sørge for at både du og din søster trives, men I kan naturligvis hjælpe hinanden på vej. Det gør du jo allerede ved at tale med din søster om hendes tanker. Du er bestemt en god og betænksom søster.

Kunne din mor og du måske sidde sammen alene, hvor du fortæller, hvordan du egentlig har det?. Du kan evt. vise hende dit brev her? Dine forældre har som sagt ansvaret for, du har det godt. Både det at mangle omsorg og at savne nogen kan give følelsen af at være på det forkerte sted! Man kan også godt savne nogen, man er i nærheden af, hvis man ikke kan få rigtig kontakt med dem. Giver det mening for dig?

3. Dine eksempler på, at du ikke kan sove, at du får pletter for øjnene og fumler med ordene, kan være symptomer på, at du er overbelastet.

Man glemmer let sig selv, når man er en tænkende og omsorgsfuld person. Det, man selv har brug for, bliver let skubbet til side i omsorgen for andre. Det kan betyde, at du bliver udmattet, ked af det, og ikke har det overskud til dine egne opgaver og problemer, som du måske gerne vil have.

Så hvordan får du den omsorg, du behøver? Fortællingen om fodbold med drengene og din veninde er omsorg for dig selv – der har du det godt. Når du taler med drengene har du det godt – for her kan du kan være dig selv. Når dit “barn” på skolen ikke taler grimt til dig – “føles det godt”. Det giver også en følelse af omsorg. Gør mere af det du får det godt af, er også mit råd til dig.

Har du en lærer, du er tryg ved og kan tale med? Dine lærere skal holde øje med at alle elever har det godt, både hjemme og i skolen. De har især pligt til at sørge for et mobbefrit miljø, hvor alle børn kan være trygge og frie og ikke bange. Kunne du få mod til at tale med en god lærer, så han/hun får mulighed for at hjælpe dig? Her kan du også bruge dit brev til at få sagt det du har på hjerte.

Jeg tænker også på, om du kan du dele nogle af dine tanker med din veninde? Hende der også er med til fodbold. Hvis du åbner op for hende, vil du måske opleve, at der er en del af følelserne omkring bl.a. selvværd, som hun kan genkende? Jeg har i hvert fald talt med flere børn og unge, der har samme usikkerhed omkring sig selv, sit udseende og sin præstation i skolen, som du beskriver.

Stærk overbelastning og stress, kan give en følelse af u-virkelighed i ens krop. Når man skader sig selv, mærker man sig selv tydeligere og det kan give ro. Men det er ikke en god ting at gøre. Man bliver ked af det og får et lavere selvværd i længden. Brug i stedet dit fodbold, drengene og din veninde til at bygge dig selv op.

Du er altid velkommen tilbage til Børnetelefonen, også på chat og tlf. hvor du taler med en rådgiver, der kan hjælpe dig og tale mere med dig, hvis du har brug for det. Tlf. 116111. Åbent hver dag. Det er gratis og du er anonym.

Vil du vide mere, så prøv at trykke på de blå link:

En øvelse i forhold til selvværd: Selvværdsøvelse

Om selvskade:  Landsforeningen mod Selvskade og Spiseforstyrrelse

Jeg håber alt det bedste for dig, og håber du kan bruge nogle af rådene i svaret her.

Jeg ønsker for dig at du nu vil bruge al den omsorg, du udviser overfor din mor og din søster, på dig selv. Og tage dig tid til at få talt med din mor om dig og måske også få delt tankerne omkring selvværd, skole- og gruppearbejde og din forelskelse med den veninde, som du har det godt med.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?