Brev
Min krop. Sundhed og selvværd
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 11.
Jeg træner med meget hjemme, løber ca 2 gange om ugen, samtidig går jeg til fodbold 1 time og 15 minutter lige bagefter badminton i 1 time og 20 minutter. Tirsdag: idræt i skolen i 2 timer, og løb. Onsdag; fodbold i 1 time og 15 minutter og Jiu-Jitsu i 1,5 time. Torsdag: badminton i 1 time og 15 minutter. Fredag: Jiu-jitsu i 1,5 time. Lørdag eller søndag tit fodbold eller badminton stævner ellers løb. Jeg styrketræner samtidig vær dag i ca 20-30 minutter der hjemme.
Jeg har ikke som sådan er spiseforstyrrelse. Men mit spørgsmål er; går jeg for meget op i mit udsende, og dyrker jeg for meget sport? Jeg tænker rigtig meget på sundhed og sport osv..
Jeg får samtidig også meget tit at vide af mine veninder; Du skal ikke tabe dig, og du er helt perfekt osv, men det synes jeg jo ikke.
Min veninde sagde også engang til mig i idræt hvor jeg lå på en madras dims og kedede mig så jeg begyndte jo selvfølgelig på at træne, så kigger hin underligt på mig og siger: Ej, gør du tit det der derhjemme?? Og jeg tænkte sådan lidt; synes de nu at jeg er underlig osv. Men er det underligt?? Er jeg unormal? Eller er det kun godt at tænke så meget over sundhed?
På forhånd tak!
Fra E.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej E.
Det lyder til, at du er en aktiv pige, og jeg tænker da, at det er godt, du laver fysisk aktivitet. Når du skriver herind, kan det tyde på, at du selv har gjort dig nogle tanker om, at det måske er begyndt at fylde lidt for meget i dit liv? Sport er ikke altid kun sundt. Hvis det overdrives, kan det gå hen og blive skadeligt.
Dine veninder synes, du er perfekt som du er, men det synes du ikke. Du kan jo tænke over, hvad det er, du ikke synes er perfekt. Du kan måske tænke over, om det er dit udseende eller er dit selvværd, du ikke synes er perfekt? Er det noget, du kan gøre noget ved, eller er det noget, du skal lære at leve med? Hvad er det ved træning, der gør at du får det godt? Kan du gøre noget andet i stedet for, der kan få dig til at føle dig godt tilpas?
Du spørger, om du er underlig og unormal. Det tror jeg ikke, du er, men det er meget naturligt, at man nogle gange kan føle sig lidt anderledes end andre. Heldigvis er vi mennesker alle sammen forskellige - ellers ville det jo hurtigt blive kedeligt.
Venlig hilsen BørneTelefonen