min identitet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Du skriver meget voksent ind om en meget kompliceret problematik: At turde være sig selv uden at sætte facader op.

Du lyder som en virkelig sej og stærk pige: For det første kan du analysere din situation og se, hvordan dine facader hænger sammen med mobning og skoleskift. For det andet har du allerede besluttet dig for, at du ikke længere vil sætte facader op og lukke dig inde. Det er sejt gået.

Vi sætter alle sammen facader op. Fx hvis man er ked af det, men tager sig sammen og smiler og smalltalker hos frisøren alligevel. Problemet opstår, når man ikke kan slappe af, vise sine sårbare sider og være sig selv, når man er sammen med andre. Især når det er folk, man kender godt og ser hver dag.

Det er det hårdeste og mest energikrævende at sætte en facade op - og holde den. At gøre det i mange timer om dagen kan derfor få store konsekvenser for dit selvværd, din selvfølelse og din trivsel. Det lyder til, at det er noget, du allerede er klar over, og derfor er det stærkt at række en hånd ud til os.

Alt i alt lyder det ikke til, at du har det super godt for tiden. Jeg tænker, at du først og fremmest skal have det bedre og støttes i troen på, at du er god nok og smuk nok som du er.

Hvad med dine venner og familie? Taler I sammen på en måde, der er god for jer og jeres selvværd? Mon I respekterer, at det er fint at være forskellige? At det er en fordel at være forskellige? Det håber jeg, at I gør - for det kan være et stort pres både fra venner, modeblade, instagram og medier om at skulle se glad, tynd, dygtig og overskudsagtig ud HELE tiden. Sådan et liv er der ingen der har. Hvis man ikke stædigt husker sig selv på, at det ikke er sandt, og at alting har en bagside, kan man blive presset ud i ikke at føle sig god nok.

Måske kan du sætte en seddel på dit spejl eller et sted på værelset, hvor du øver dig i at skrive pæne ting til dig selv. Start måske med at skrive "Jeg har et pænt smil". Og langsomt kan du forhåbentlig ende med at skrive ting som "Folk kan godt lide mig, selvom jeg har en dårlig dag" ,  "Jeg er lige som jeg skal være og det er min krop også" og "Jeg er en god ven. En dejlig datter."

Jeg håber, at min svar har hjulpet lidt på dine tanker om dig selv og måske åbnet et vindue til en vej, hvor du kan få det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?