Min fysiske/psykiske rutsjebanetur

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige,

Du beskriver meget fint, hvordan du tidligere har haft det, og hvordan du har det lige nu. Du beskriver rigtig flot det, som mange andre unge på din alder også kæmper med, selvom det er rigtig svært at beskrive.

Du lyder som en stærk pige, der har lært sig selv, hvornår dine alarmklokker skal ringe, og du kan mærke, at skituren med klassen til vinter bekymrer dig. Det er virkelig godt, at du har opdaget, at der er noget ved den skitur, som du ikke er tryg ved. Samtidig ved du, hvad du vil. Du vil gerne tabe dig, men du mangler nogle redskaber til et sundt og stabilt vægttab.

Jeg er helt enig med dig i, at du har brug for hjælp til den svære opgave, som du arbejder med. Jeg kan forestille mig, at der er mange tanker, der rumsterer i hovedet hele tiden. Og at det måske gør det svært at tænke på andre ting. Du skriver, at du og din mor ikke er tætte, men det også lyder som om, at du har brug for en at tale med om de her svære følelser, som roder rundt i kroppen? Og måske kunne du lægge ud med at sige til din mor, at du har brug for hendes støtte og positiv opbakning og ikke dårlige kommentarer om din krop, fordi du faktisk også selv er helt opmærksom på din krop. Det er helt i orden at sige det til din mor, for hun tænker måske ikke på, at hun gør dig ked af det, når hun siger sådan?

Bagefter kunne du fortælle hende de ting, du skriver i brevet, om at du er forvirret og har svært ved at være i din krop? At du kan mærke at din vægt fylder alt for meget, og at du har brug for hjælp til at tabe dig på en god måde? Kunne du have mod på at tage den snak med din mor?

Det, du beskriver, omkring dit forhold til din krop, lyder ubehageligt for dig. Men også som noget, man kan gøre noget ved! Jeg ved fra andre, at det kan være rigtig svært at få et godt og sundt forhold til mad igen efter en spiseforstyrrelse, og også af den grund tænker jeg, at det måske også kunne være rart for dig at snakke med din læge om det her. Du kunne fx sige til din læge, at du gerne vil tabe dig, men at du har så svært ved at stoppe med at smugspise. Din læge har med garanti talt med andre, der har haft det på samme måde som dig, så du skal ikke være bekymret for, hvordan han/hun reagerer. Var det måske en idé at prøve det? Det kan også være, at det vil være en støtte at få rådgivning fra  http://lmsos.dk/ - her kan din mor også læse om, hvad der er hjælpsomt som forælder.

Endnu en gang tak for dit flotte brev, og tak for at du delte dine tanker.

Knus fra BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser