Brev
Mentalt nede?
Hej
Jeg er en pige på 15 år, fylder snart 16.
Jeg går i 9. klasse på en musikefterskole, og det er jeg rigtig glad for. Jeg har fået en masse dejlige venner og er blevet udfordret og overrasket på alle mulige planer. Jeg har oplevet nogle fede ting og har fået minder for livet.
Men her på det seneste har jeg følt mig mentalt nede. Jeg har haft rigtig meget krise over næste skoleår, fordi jeg skal starte i gymnasiet, og det har faktisk ikke rigtig lyst til.
Derudover kan jeg slet ikke finde ud af, hvad jeg vil med mit liv, og hvad jeg gerne vil arbejde med, når jeg bliver ældre. Det går mig meget på, fordi jeg er meget struktureret som person og skal helst have planlagt alt i god tid.
Samtidig har jeg døjet med forelskelser og uønskede følelser, som har gjort mig rigtig forvirret. Jeg har haft rigtig mange humørsvingninger den sidste måned og været meget træt. Før jeg startede på efterskole havde jeg også en følelsesmæssig krise over en fyr, som jeg havde elsket i næsten 8 år(som jeg ikke har været kærester med, men som jeg altid har gået i klasse med og spillet musik med).
Lige om lidt har vi mundtlige prøver, hvilket stresser mig lidt, fordi jeg ikke er særlig god i det mundtlige. I timerne deltager jeg heller ikke, fordi jeg ikke har mod på at række hånden op. Jeg har fået meget lavt selvværd i løbet af de sidste par år, og jeg føler heller ikke, at jeg har fået så meget ud af mit efterskoleår, som jeg kunne have fået.
Jeg har haft svært ved at gå hen til andre “grupper”(dem man ikke snakker så meget med) og starte samtaler og spørge om hjælp til egen musik, og jeg har heller ikke optrådt med noget af min egen musik, fordi jeg ikke føler, at noget af det er færdigt eller “perfekt”.
Der er mange ting der spiller ind, og det er ikke fordi jeg er ulykkelig, for jeg har den dejligste familie, både derhjemme og her på skolen, og jeg nyder virkelig at være her. Men jeg har ikke rigtig mod på noget og vil egentlig helst bare blive hjemme for evigt, når jeg kommer hjem i sommerferien.
Jeg kan ikke overskue flere nye mennesker og en lang, kedelig gymnasietid. Som person er jeg oftest glad og er kendt som grinebideren, men nogle gange går jeg følelsesmæssigt ned og begynder at græde over alt muligt blandet. Blandt andet, det som jeg har nævnt her.
Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det, og jeg ved ikke helt om mine veninder vil forstå det.
Skal jeg opsøge en læge eller psykolog? eller er det bare en ungdomskrise..
Tak for hjælpen, på forhånd!
Hilsen den forvirrede
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev og tak for, at du vil dele alle dine store tanker med os.
Du spørger, om det du mærker bare er en ungdomskrise. Ja, det kan godt være, at det "bare" er en ungdomskrise, men sådan en skal også tages alvorligt. Vi har alle sammen nogle perioder i vores liv, hvor vi synes, at noget kan være svært, eller hvor vi generelt ikke er i så godt humør. Lige gyldig hvor gamle vi er, så skal vi tage os selv alvorligt, når vi mærker, at vi ikke er rigtig glade. Jeg er fuld af beundring over den måde, du kan tænke om det på og de tanker du gør dig om dit liv. Det er en styrke, som jeg er sikker på, du kan bruge. Jeg vil i hvert fald prøve at trække på den styrke, som jeg fornemmer i dit brev.
I dit brev kommer du selv med en masse gode forklaringer på, hvad der kan være årsager til, at det er svært lige nu. Det handler både om tanker om fremtiden, om at skulle præstere til prøver og om forelskelser. Det er en turbulent tid, du går igennem lige nu, hvor der sker mange ting i dit liv og der vil være mange forandringer. Den tid du er i nu vil ikke vare ved, og derfor vil din situation og din mentale tilstand med stor sandsynlighed også ændre sig. Hvis du bare tænker en måned frem fra nu af, så vil dine prøver være slut og du vil være kommet hjem fra efterskolen. Så har du allerede lagt noget bag dig. Det er helt forståeligt, at det kan virke uoverkommeligt lige nu, men måske kan det hjælpe dig, hvis du kan se på det som en periode i dit liv, der ikke varer ved. Hvad tænker du om det?
Jeg bliver nysgerrig efter, om du har høje forventninger til dig selv? Jeg tænker på, om du mon har forventet en masse af dig selv i forbindelse med dit ophold på efterskolen? Jeg får den tanke, fordi du blandt andet skriver, at du ikke har fået så meget ud af dit efterskoleophold, som du kunne have fået. Samtidig skriver du også, at du har fået en masse dejlige venner og at du er blevet udfordret og overrasket på alle mulige planer. Det giver mig den tanke, at du har rykket dig, mens du har været på efterskolen. Jeg tænker på, om du mon dømmer dig selv for hårdt og om du forlanger for meget af dig selv? Er det noget, du kan genkende? Hvordan ville det være, hvis du i stedet for at sige til dig selv, hvad du ikke har fået ud af efterskoleopholdet så fortalte dig selv, hvad du har fået ud af opholdet. Det er ofte sådan, at det vi siger til os selv, er dét vi kommer til at lægge mest mærke til. Så hvis du tænker på, hvilke gode ting du har opnået, så bliver du også mere opmærksom på at være mere positiv i dine forventninger til dig selv. Er det mon en øvelse, som du kunne tænke dig at prøve?
Du skriver, at du har fået meget lavt selvværd i de sidste år. Jeg bliver nysgerrig efter, om du har en idé om, hvorfor det hænger sådan sammen? Det er ikke sikkert, at du kan forklare det, men nogle gange kan man have nogle ideer om det. Det kan fx hænge sammen med nogle dårlige oplevelser du har haft, men det kan også have noget at gøre med dine tanker om dig selv.
Den tid der kommer for dig kan være svær, fordi du skal ind i nogle nye sammenhænge. Samtidig giver alt det nye og nye sammenhænge også mulighed for, at du kan afprøve dig selv. Dit brev giver mig den tanke, at du har ideer til, hvordan du gerne vil have, at dit liv skal være lige nu – også selv om du lige nu ikke ved, hvad du gerne vil arbejde med. Du skriver fx, at du ikke rigtig har mod på noget lige nu. Jeg bliver nysgerrig efter, hvad det er, du ville ønske, du havde mod på? Handler det fx om at turde sige noget mere i timerne? Handler det om at turde gå hen til dem du gerne vil og starte samtaler? Eller handler det om noget helt andet? Hvordan ville det være, hvis du kunne se en ny start i gymnasiet som en mulighed for at gøre noget af det, som du gerne vil have mod på?
Du skriver, at du faktisk ikke rigtig har lyst til at starte i gymnasiet. Jeg bliver nysgerrig efter, hvorfor du har valgt gymnasiet? Jeg tænker, at der er mange gode grunde til, at det var dét, du valgte. Måske er det fordi, det virkede som en god idé, da du skulle vælge? Eller fordi du ikke ved, hvad du ellers skal? Kan du prøve at finde nogle af de gode grunde frem igen, så du kan blive mere sikker på dit valg? Det er tidligt at skulle vælge, hvad man skal på længere sigt, og jeg tænker det vil god mening, at du fokuserer mest på de kommende år og ikke så lagt frem i tiden. Måske kan du øve dig i at sige til dig selv, at det er ok, at du ikke kan se så langt frem i tiden?
Du spørger, om du skal opsøge en læge eller en psykolog. Det tænker jeg er to rigtig gode ideer. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dig at få sagt højt, hvilke tanker du går med og også få hjælp til, hvordan du kan styrke dit selvværd og acceptere, at du ikke kan planlægge og strukturere alting langt frem i tiden. Du kan selv opsøge en psykolog, men lægen kan også henvise dig. Så måske vil det være en god idé at begynde hos lægen. Eller måske har du en kontaktlærer på efterskolen, som du kan snakke med om de ting, du synes er svære fx de mundtlige prøver og de andre ting, du nævner omkring efterskolen. Din kontaktlærer, kan måske støtte dig i, hvad lærerne kan gøre for at skabe tryghed hos dig, og hvad du kan gøre for at finde mere ro i det. Hvis det er svært at få sagt, kan du skrive det til kontaktlæreren eller en anden lærer, som du synes er rar at snakke med - det håber jeg kan være hjælpsomt for dig. Lærerne ved godt, at der er mange elever, der har det sådan, men en gang i mellem er man nødt til lige at sige det til dem, så de kan hjælpe en.
Du fortæller, at du ikke helt ved, om dine veninder vil kunne forstå det. Du er bestemt ikke den eneste, der går med de tanker, som du mærker lige nu. Derfor kan jeg forestille mig, at også dine veninder kender til de samme tanker og følelser. Hvis du lytter til de snakke, der er på efterskolen, så tror jeg, der er andre som snakker om de ting, du har nævnt her i brevet. Hvordan ville det være, hvis du prøvede at sige nogle af dine tanker højt? Det kan fx være tanker om at starte på noget nyt? Hvis du har andre veninder, der ligesom dig skal begynde på noget nyt, så er det sikkert tanker og følelser, som de kan genkende. Måske har du en god veninde, som du føler dig særlig tryg ved? Prøv at tænke på, hvordan du ville have det, hvis en af dine veninder sagde højt, hvad hun synes er svært. Måske ville du blive rigtig glad for at fornemme, at der er andre, der også i perioder oplever tunge tanker.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du måske lige nu er særlig hudløs og følsom, fordi der skal ske så meget nyt i dit liv. Du skal til afgangsprøver, du skal sige farvel til noget der har været godt og berigende for dig, og du skal hjem til noget, du ikke rigtig kender endnu. Men du har jo prøvet det før. Du har valgt at tage på efterskole - og det er et sejt valg. Hvordan oplevede du det, da du skulle stoppe på din folkeskole og videre til efterskolen? Hvordan klarede du det? Hvordan forberedte du dig på det? Du har gjort det – og du må have gjort det godt, når du har haft et godt år, hvor du har fået masser af gode venner og minder for livet.
I mit svar til dig har jeg stillet dig en masse spørgsmål. Det har jeg gjort, fordi jeg tænker, at en af dine styrker er, at du er god til at tænke over tingene. Måske giver spørgsmålene dig mulighed for at se tingene på en ny måde, hvor du kan få øje på dine mange stærke sider? Det håber jeg. Hvis du har lyst til at svare på spørgsmålene eller tale om dem, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Dit brev viser så fint, hvilke tanker du gør dig. Hvis du vælger at tale med din læge, en psykolog eller en lærer/kontaktlærer på efterskolen, så kan du jo overveje at vise dem brevet eller selv læse det højt. Måske kan det gøre det lidt lettere at forklare, hvad dine tanker handler om.
Jeg vil ønske dig super meget held og lykke med den sidste tid på efterskolen, med din sommerferie og med din start på et nyt skoleår efter sommerferien.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen