Mellemrum mellem tænderne.

Hej.

Jeg er en pige på 15 år, jeg går i 9.klasse og skal snart på efterskolen. Jeg har mellemrum mellem mine fortænder på ca. 3 mm (stort). Jeg er så ulykkelig over det. Jeg tør ikke at smile eller grine. Jeg mener selv at det gør mig unique, og jeg er heldig at have noget specialt, men alligevel fylder det bare så meget. Jeg tror aldrig jeg får en kæreste så længe jeg har det, fordi de fleste drenge syntes jo bare det er vildt grimt. Jeg får snart bøjle, men indtil da, har jeg bare så lav selvtillid pga det. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, er så ked af det over det..:-(

Kærlig Hilsen pigen med ingen selvtillid.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan forstå at mellemrummet mellem dine fortænder generer dig. Det er bestemt ikke rart for dig, at du bliver så ulykkelig at du ikke har lyst til at smile eller grine. Du mener selv at det gør dig unik og at du er heldig at have noget specielt over dig, men selv om du har de tanker, så gør det dig også ked af det. Det lyder som om det er din fornuft (og måske andre mennesker) der fortæller dig, at mellemrummet giver dig et unikt udtryk, men at dine følelser fortæller dig en helt anden historie, nemlig at drengene syntes det er vildt grimt.

Jeg tænker, at det godt kan være svært at vide med sikkerhed om drengene synes det er grimt. Og måske er det rigtigt at det mellemrum, giver dig et unikt udseende. Jeg ved godt at nu siger jeg det samme som du sikkert har hørt før, men måske er det tid til at afprøve de to ting, hvad tænker du om det?

Tænk på det således… Hvis en Victoria Secret model (Jessica Hart) kan have stor succes, selv om hun har stort mellemrum mellem fortænderne, så siger det måske at man godt kan være attraktiv selvom man har mellemrum. Det som gør at hun er unik og har en god udstråling, er netop, at hun tydeligvis er glad og tilfreds med sit mellemrum. Der findes masser af skønne piger/kvinder på nettet, som har mellemrum, prøv selv at se efter.

Hvad tænker du om at give det et forsøg, det med at være ligeglad med hvad de andre mon tænker? Overbevise dine følelser om, at den næste uge får følelserne ikke lov at snakke så højt, det er dig der bestemmer, og du bestemmer at du er glad for mellemrummet, hvad tænker du om den ide? Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort, og måske lykkes det ikke med det samme, men du har lov at øve dig.

De erfaringer du indsamler i løbet af den uge, vil du kunne bruge til at vide om det var rigtigt eller forkert, de tanker du havde fra starten, men ofte sker der det, at når man slapper mere af omkring sit udseende, så bliver man simpelthen smukkere, både udvendig men også indvendig (personlighed). Og så kan jeg forstå du inden længe skal have bøjle på, hvilket jo gør, at på et tidspunkt forsvinder mellemrummet.

Vi har alle noget vi holder mere af ved os selv end andet. Vi må prøve at fokusere på de positive ting hos os selv både udseendemæssigt og personligt. Jeg er sikker på dit smil er smukt, både nu, når du på et tidspunkt får bøjle på og når bøjlen tages af. Du er unik, lige som du er.

Håber du kan bruge mine tanker? Hvis du har lyst er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, eller at logge på vores chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?