Brev
Manglende selvtillid
Hej
Jeg er virkelig træt af min krop, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg styrketræner en del gange om ugen, og synes selv jeg er forholdsvist sund.
Jeg synes også bare, at jeg er så møghamrendes sulten hele tiden :(.
Jeg er normalvægtig, hvilket jeg er klar over, men pointen er bare sådan, at jeg ikke selv er tilfreds med min krop. Jeg nægter at have bikini eller badedragt på om sommeren, melder fra til svømning i skolen og har helst camouflerende tøj på, så man ikke kan se mine former alt for meget.
Jeg har det rigtig dårligt med mig selv, og tænker næsten ikke på andet end det, og hvordan andre tænker om mig.
Alle siger selvfølgelig til mig, at min krop er mega flot osv, men jeg tror ikke på dem, og jeg tror ingen gang på min egen mor..
Jeg synes ikke jeg får den rette hjælp fra mine forældre ved dette emne, og mangler flere råd..
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, for jeg ved ikke hvad jeg mere kan gøre..
Jeg græder mig selv i søvn næsten hver aften og sammenligner mig med alle andre.
Tak for tålmodigheden med dette brev.
Kh en 14 årig pige i store problemer..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det må være svært for dig, når utilfredsheden med din krop fylder så meget i dit liv. Du gør meget for at passe på kroppen, og andre fortæller dig, at du har en smuk og god krop, men alligevel styrer utilfredsheden dig. Gad vide hvordan den utilfredhed er kommet ind i dit liv? Kan du mon huske, hvornår det startede? Jeg tænker på, om der er sket noget, som har gjort, at utilfredsheden begyndte at vokse i dig..? Har nogle fortalt dig, at din krop ikke var ok? Eller er der også andre områder, hvor du kan føle utilfredshed med dig selv og dit liv?
Jeg tror ofte, at det manglende selvværd kommer fra noget andet, der er sket i ens liv. Det lyder jo til, at du faktisk har alle mulige grunde til at være godt tilfreds med din krop, sådan som du passer på den. Med så meget træning har du sikkert også fået nogle gode muskler.
Måske kunne du begynde at forholde dig til alle de gode ting, der er sket med din krop, efter at du er begyndt at træne den og give den sund mad? Du kunne skrive alle fordelene ned ved det. Når så utilfredsheden kommer og banker på din dør, kan du fortælle den, at den ikke har ret. Du har nemlig en liste over alle de gode ting ved din krop. Du kan også stille dig foran spejlet og fortælle dig selv om alt det, du godt kan lide ved dig selv, også selvom det er små ting til at begynde med, så tæller det hele med. Når utilfredsheden på den måde får mindre opmærksomhed, kan du måske opleve, at den efterhånden begynder at kede sig sammen med dig. Til sidst forsvinder den måske helt? Jeg ved godt, at det måske lyder lidt skørt, det jeg skriver, men måske skulle du give det en chance? Jeg tror godt, at det kunne virke.
Du kan også skrive taknemmelighedsdagbog, hvor du hver aften skriver 5 ting ned, du er taknemmelig for - og mindst en af tingene skal handle om din krop. Hvis du har en smartphone, kan du downloade en gratis app til at lave taknemmelighedsdagbog med - det kan være en ret spændende ting at prøve.
Det er også en rigtig god ide at bede en god veninde eller måske din mor om at hjælpe dig med at finde alle de positive ting om din krop og hjælpe dig med at holde fast i dem, når utilfredsheden dukker op.
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver om det mere direkte, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen