Manglende selvtillid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det må være svært for dig, når utilfredsheden med din krop fylder så meget i dit liv. Du gør meget for at passe på kroppen, og andre fortæller dig, at du har en smuk og god krop, men alligevel styrer utilfredsheden dig. Gad vide hvordan den utilfredhed er kommet ind i dit liv? Kan du mon huske, hvornår det startede? Jeg tænker på, om der er sket noget, som har gjort, at utilfredsheden begyndte at vokse i dig..? Har nogle fortalt dig, at din krop ikke var ok? Eller er der også andre områder, hvor du kan føle utilfredshed med dig selv og dit liv?
Jeg tror ofte, at det manglende selvværd kommer fra noget andet, der er sket i ens liv. Det lyder jo til, at du faktisk har alle mulige grunde til at være godt tilfreds med din krop, sådan som du passer på den. Med så meget træning har du sikkert også fået nogle gode muskler.
Måske kunne du begynde at forholde dig til alle de gode ting, der er sket med din krop, efter at du er begyndt at træne den og give den sund mad? Du kunne skrive alle fordelene ned ved det. Når så utilfredsheden kommer og banker på din dør, kan du fortælle den, at den ikke har ret. Du har nemlig en liste over alle de gode ting ved din krop. Du kan også stille dig foran spejlet og fortælle dig selv om alt det, du godt kan lide ved dig selv, også selvom det er små ting til at begynde med, så tæller det hele med. Når utilfredsheden på den måde får mindre opmærksomhed, kan du måske opleve, at den efterhånden begynder at kede sig sammen med dig. Til sidst forsvinder den måske helt? Jeg ved godt, at det måske lyder lidt skørt, det jeg skriver, men måske skulle du give det en chance? Jeg tror godt, at det kunne virke.

Du kan også skrive taknemmelighedsdagbog, hvor du hver aften skriver 5 ting ned, du er taknemmelig for - og mindst en af tingene skal handle om din krop. Hvis du har en smartphone, kan du downloade en gratis app til at lave taknemmelighedsdagbog med - det kan være en ret spændende ting at prøve.
Det er også en rigtig god ide at bede en god veninde eller måske din mor om at hjælpe dig med at finde alle de positive ting om din krop og hjælpe dig med at holde fast i dem, når utilfredsheden dukker op.
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver om det mere direkte, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?