Mangel af selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Mange tak for dit brev. Jeg ved, at mange børn og unge, har den samme oplevelse som dig. De føler sig akavede, generte og ved ikke hvad de skal sige i forskellige situationer. Og så et det almindeligt at føle, at man er den eneste, der har det sådan - men sådan er det sjældent. Der er nogle, der kan virke som om, at de slet ikke er generte, selvom de er det indeni.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at deltage i snakke, når man står i en gruppe. Det kan være svært, at finde ud af hvad man skal sige, og hvornår og hvordan man skal sige det. Der er nogle, der er gode til det - og så er der nogle, der er gode, når de kun taler med en af gangen. Begge dele er helt okay. Er der mon nogen tidspunkter, hvor du følet at det "akavede" fylder mindre?

Der er ikke noget galt i ikke at sige noget, når man står i en gruppe. Men hvis du gerne vil være bedre til at få sagt noget, så kan du måske have et mål om, bare at sige én ting hver gang du står i en gruppe. Du kan endda forberede nogle sætninger, som vil være gode, f.eks. "det synes jeg også", eller "hvad lavede I i weekenden"? Når det begynder at føles naturligt og nemt, så kan det være, at det føles nemmere at sige nogle flere ting. Måske er det nok bare at sige en ting, det er også helt fint.

Du skriver, at dine venner kalder dig for akavet. Det lyder egentlig ikke så rart, at de gør det? Måske mener de det ikke så slemt, som det kan lyde. Det kan være, at der er nogen af dem, der gerne vil hjælpe dig med at blive mere tryg. Måske har de nogle gode tips til, hvad man kan gøre og kan støtte dig i det. Er der måske bare én af dem, som du kunne tale med det om? Måske kan dine venner også hjælpe dig med, at finde nogle andre ord end "akavet" at beskrive dig med. Måske nogle ord der fortæller noget om, hvorfor du er en god ven?

Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at du finder frem til dine gode egenskaber. Vi er alle forskellige. Nogle er mere stille end andre, og det gør dem ikke forkerte. Og det er vigtigt, at tankerne om at være akavet, ikke påvirker dit selvværd. Så vil det nemlig være endnu sværre, at slappe af og sige ting.

Tænk over i hvilke situationer du gjorde det godt og situationer, hvor du havde det godt, eller fik andre til at have det godt. Tænk over hvilke positive ord der beskriver dig, fx. hvad du er god til. Måske er det ikke nemt til at starte med, men prøv at brug lidt tid på det hver dag. Fx 10 minutter. Du kan skrive det ned og du kan også høre dine venner eller familie, om de vil hjælpe dig.

Det er muligt at ændre måden, man ser sig selv på, ved at tænke anderledes tanker. Og når man begynder at se anderledes på sig selv, vil man også opleve andre gør det. Og så er man måske mindre nervøs.

Du må altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på telefon, chat eller sms, hvis du vil tale mere om det eller havde andre gode råd.

Mange hilsner BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?