Mænge sig med de forkerte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej fjorten årige pige

Hvor er du bare god til at beskrive din situation og det dilemma, som du befinder dig i. Det må da også være svært for dig, at ”hive i land” igen. Først vil du gerne fjolle og pjatte med hende, og nu har du fået nok.

Det er rigtig flot, at du kan mærke på dig selv, hvornår ”nok er nok”. Og så reagere på det. Det er super, at du også har talt med de andre piger om det -  så er du allerede i gang med at ændre din situation.

Vi er jo forskellige som mennesker og opfører os forskelligt. Nu har du prøvet lidt det modsatte af, hvad du plejer. Du har fundet ud af, at det var ikke helt godt for dig – det er en god erfaring. Og sådan er det at være menneske – vi prøver os frem og lærer på den måde, hvem vi er, og hvad vi kan lide. Og noget af det ”fjollede”, kan du jo vælge at tage med dig. For selvom det måske har været for meget – så fornemmer jeg, at det også har være rart for dig at give lidt mere slip.

Jeg vil foreslå, at du fortæller din veninde det, som det er. Forklarer hende, at du har haft det sjovt med hende, men at du ikke har lyst til at fortsætte med at pjatte så meget. Du kan måske fortælle hende, at du stadig gerne vil bruge tid sammen med hende, men det skal foregå uden for timerne. Måske har hun det ligesom dig, og kan bare ikke finde en vej ud.

Hvis du syntes, det er svært, kan du måske tale det igennem med dine forældre først. Så får du en ide om, hvad du kan sige til hende. Det kunne også være, at du og dine andre veninder sammen kan finde en god måde, at fortælle veninden det på. Og måske kan I også tale sammen om, hvad der er af gode ting, ved din venindes måde at være på. For som du jo skriver, så har man det også helt vildt sjovt sammen med hende.

Du skriver, at det vil lette dig at sige undskyld til vikaren. Derfor synes jeg, du skal gøre det. Nogen gange er det at undskylde en god måde at komme videre på. Og det viser, at du har tænkt på, hvordan det har været for vikaren – så selvom det ikke er noget, du behøver, kan det være en god ide at gøre det.

Og så bliver jeg nødt til at sige, at du er meget hård imod dig selv. Du har i mine øjne ikke opført dig forkert. Du har i virkeligheden nok ikke opført dig meget anderledes end mange andre teenagere. Og så har du forsøgt at gøre noget andet, end du plejer. Det er en god måde, at finde sig selv på. Samtidig er du betænksom nok til, at du ikke vil såre din veninde.

For mig lyder det meget omsorgsfuldt og ansvarligt. At tage vare på sig selv er en stor opgave, og du lyder til, at være ret god til det.

De bedste hilsner fra

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.