“Livet er for kort til at bekymre sig”

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære håbefulde

Det lyder, som om du har det rigtig svært med dig selv lige nu.
Du fortæller, at du i de vante, trygge omgivelser var udadvendt, smilende og snakkende. Det var den del af dig selv, du kendte og kunne lide. Da du kom på gymnasiet, forventede du selvfølgelig, at du ville fortsætte, som du plejer, men de nye og uvante omgivelser har fået andre sider af dig frem.

Jeg kan godt forstå, at du spekulerer og er forvirret over dig selv. Men jeg vil sige til dig, at både den gamle velkendte side af dig, hvor du er udadvendt og glad, og den nye side nok er en del af dig. Men da du ikke kender den side, føles den måske, som om den ikke er dig.

Jeg tror, at alle mennesker har flere facetter... Altså flere forskellige måder at være på. Ingen af os er glade, smilende og udadvendte hele tiden. Når vi er i forskellige sammenhænge, er vi på forskellige måder.

Jeg tror også , at jo mere du prøver at tvinge den usikre side af dig selv væk, jo mere vil den fylde. Det gælder nemlig om, at du lærer at acceptere begge sider af dig selv. Både den stille og usikre og den glade og udadvendte... Det slet ikke er ualmindeligt, at man kan komme lidt i en identitetskrise, når man skifter omgivelser. For alle mennesker gælder det, at utryghed påvirker den måde, de er på. Nogle bliver mere højrøstede og aktive, andre bliver som du mere indadvendte og forsigtige. Det er en helt almindelig del af at tilpasse sig nye omgivelser.

Sommetider kan det hjælpe at få snakket med andre, f.eks. gode veninder, når tankerne kører rundt.  Mon du har gjort det? Og mon der er andre af dine tidligere klassekammerater, der kender lidt til det, du oplever?

Jeg tænker også på, om dine forældre ved, hvordan du har det. Hvis ikke, var det måske en idé, at fortælle dem det, for det kan føles meget ensomt at gå med alle tankerne alene.

Din utilpashed har nu varet i over ½ år, og derfor tror jeg, at du vil have glæde af at få lidt hjælp til at komme videre og finde dig selv. På dit gymnasium er der en studievejleder, som jeg vil foreslå dig, at du henvender dig til. En studievejleder er bl.a. ansat til at hjælpe og støtte elever, der har lidt svært ved at falde til.

Hvis du synes, du har brug for mere rådgivning, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten eller SMS rådgivningen.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?