Brev
Likes dominerer mit liv
Jeg har tidligere været i en venindegruppe som gik rigtig meget op at være populære og have mange likes på facebook.
Vi konkurrerede indbyrdes, og jeg fik det altid rigtig dårligt med mig.
Jeg er nu kommet ind i en form for parallelt univers hvor likes indikere hvor populær og hvor meget værd man er.
Hvis man får mange likes eller fødselsdags hilsner må det betyde at mange kan lide en og at man er meget værd.
Sådan har jeg det.
Jeg har prøvet at snakke med mine veninder om det, men de synes, at det er irriterende, at jeg bliver ved med at have det så dårligt og skal give mig ekstra lang snor.
Jeg har mistet alle mine veninder og nu føler jeg mig også rigtig ensom.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg har holdt en pause fra de sociale medier men det hjælper ikke…
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
I en tid, hvor de sociale medier fylder mere og mere og hurtigt ender med at føles mere virkelige end virkeligheden, beskriver dit brev, dine oplevelser og følelser helt sikkert noget, mange kender til.
Den største udfordring, jeg ser ved de sociale medier, er den sammenligning, der hele tiden finder sted. Jo mere vi sammenligner os selv med andre og deres liv, jo mere kan vi ende med at føle os forkerte og miste evnen og troen på, hvordan vi kan mærke, hvad der er bedst for os.
Vi er alle forskellige, unikke og noget værd, bare fordi vi er os.
De sociale medier bruges mest til at fortælle og vise alt det gode, der sker i livet. Derfor forsvinder nuancerne tit, og alt det, der gør ondt, er svært og ikke så pænt, bliver gemt væk bag fine selfies med de rigtige filtre. De sociale medier er ikke virkeligheden - de er en del af virkeligheden. Det er vigtigt at huske sig selv på!
Jeg tror, vi alle skal lære at få et forhold til de sociale medier, så de ikke kommer til at styre vores liv.
Du beskriver meget præcist og rammende, hvad det er, sammenligningerne og konkurrencerne gør ved dig. Jeg kan godt forstå, at du føler dig fanget mellem dine følelser, dine veninder og de sociale medier.
Jeg tænker alligevel, at du allerede er nået et stykke vej. Du har mærket, hvad det gør ved dig, og du har holdt en pause fra de sociale medier.
Det virker som om, du har "glemt", hvordan får fyldt dig selv op, og du derfor er blevet helt afhængig af anerkendelse udefra.
Jeg tænker derfor, om du ville have mod på at prøve at vende tingene lidt på hovedet?
Hver gang du føler, du har brug for anerkendelse i form af likes eller fra dine veninder, synes jeg du skal prøve at spørge dig selv, hvordan du kan give dig selv anerkendelse (eller "inderkendelse" kunne man også kalde det).
Det vil sige at du gør ting, der skaber gode følelser hos dig og som ikke handler om nogen andre end dig - giver det mening?
Måske har du helt brug for at slukke for de sociale medier, fjernsyn og anden støj i en længere periode og begynde at mærke og gøre noget af det, der gør dig glad.
Det kan være, du kan lide at tegne, strikke, synge, danse, gå en lang tur eller noget helt tredje. Det der er vigtigt er, at du gør tingene for dig. Du skal til at fylde dig selv op indefra igen, så du ikke er afhængig af anerkendelse udefra. Det kan godt tage noget tid, men jeg er sikker på, du vil kunne mærke en forskel efter relativt kort tid.
Når du er sammen med dine veninder, har du nok ekstra brug for enten at have gjort noget godt for dig, eller vide at du skal gøre noget godt for dig, så deres konkurrencer mm. ikke påvirker dig så meget, men du mere kan sige PYT.
Jeg håber, du kan bruge mine råd og forslag. Hvis du har brug for, at tale mere er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen