Brev
Gamble
Jeg er en 16-årig dreng på efterskole der er begyndt at gamble rigtig meget. Det er fra morgen til aften men her idag gik det rigtig galt. Vi gamblede mig og min ven 20000 kr væk og det værste er det mine forældres penge. Nu overvejer jeg at slutte mit liv men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dreng på 16 år,
Mange tak for dit brev. Jeg kan se, at du har skrevet til ”Børn Hjælper Børn”, men jeg håber, det er OK, at jeg også tilbyder dig lidt input til den svære situation, som du står i?
Du skriver, at du er på efterskole i øjeblikket, og du er begyndt at gamble rigtig meget. Faktisk hele tiden. For et par dage siden gik det rigtig galt, og du og din ven gamblede og tabte 20.000 kr. Det var dine forældres penge, og nu ved du ikke, hvad du skal gøre. Du er så fortvivlet, at du overvejer at slutte dit liv. Har jeg forstået det rigtigt?
Først og fremmest skal du vide, at jeg virkelig føler med dig. Det er en utrolig ærgerlig og svær situation, du står i lige nu. Hvor er det bare godt at du skriver herind. Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.
Når jeg læser dit brev, kan jeg næsten fornemme, at det er en situation, der bare er eskaleret urimeligt hurtigt. Som en lillebitte snebold, der ruller ned af et snebeklædt bjerg og pludselig får mere og mere fart på, mens den vokser sig større og større med lynets hast. Til sidst er den helt ude af kontrol og umulig at stoppe. Er det mon også sådan, du har følt det i situationen, hvor du gamblede – eller måske efterfølgende?
Du er ikke alene
I dit brev er det ret tydeligt, at gamblingen har taget overhånd, og det lyder umiddelbart til, at du har udviklet en slags afhængighed, hvor du gambler hver dag, faktisk det meste af dagen.
Her på BørneTelefonen er vi i kontakt med rigtig mange unge hver dag, der står i en lignende situation, som den du beskriver. Studier viser faktisk også, at flere og flere børn og unge bliver spilafhængige. Blandt danske børn og unge mellem 12-17 år har hele 6% af unge problemer med pengespil. Det er faktisk 24.500 unge. Lyder det ikke vildt, synes du?
Jeg nævner det faktisk bare, så du ved, at du ikke er den eneste, der oplever, at det kan være svært at begrænse og styre sin gambling. Det starter tit som noget sjovt og spændende, men udvikler sig til et alvorligt problem. Kan du mon genkende det?
Her på BørneTelefonen taler vi med flere, der står med alvorlige pengeproblemer, og som nu forsøger at finde en vej ud af dem. Ligesom du selv gør.
Selvmord er ikke løsningen
Selvmordstanker er tit et tegn på, at der er en masse svære følelser indeni. Følelser som man skal have hjælp til at håndtere. Mon det også er sådan for dig? Her hos BørneTelefonen forstår vi godt, at selvmord kan føles som løsningen på ens problemer. Når man har haft det skidt længe, kan man måske ikke længere se vejen ud af alt det svære. Så virker det mere rigtigt bare at få fred.
Kære du, jeg forstår godt, at du kan få tanken, at det nemmeste måske ville være at gøre en ende på alting. Måske føles den situation så umulig og uoverskuelig at det føles som den eneste udvej at slutte dit liv? Men jeg kan forsikre dig om, at det er det ikke.
Du fortjener nemlig at få hjælp til at komme ud af gamblingen og få det godt. Og jeg er helt sikker på at du kan få betalt dine forældre tilbage på en god måde.
Hvis det kan hjælpe, har jeg læst lidt op på løn og hvordan du kan betale dine forældre tilbage. Mindstelønnen for én på 16 er nemlig f.eks. 73 kroner i servicebranchen (den stiger endda når man bliver 17). Hvis du skal tjene 20.000, skal du arbejde 274 timer for den løn. Det er ca. 23 timer om måneden og omkring 6 timer om ugen. Så hvis du arbejder 6 timer om ugen det næste år, kan du betale dine forældre alle pengene tilbage. Måske endda lidt før, hvis du arbejder lidt ekstra eller kommer til at tjene mere. Jeg håber det kan give dig lidt ro i maven. Jeg synes faktisk det virker ret overskueligt. Kan du følge mig i det?
Nu kender jeg jo ikke dine forældre, men jeg kunne forestille mig at det betyder meget mere for dem at du er i live og har det godt, end de 20.000 du har spillet væk. Dit liv er meget mere værd end det. Det håber jeg du også kan se.
Jeg håber du kan finde modet til at lægge kortene på bordet
Når jeg læser dit brev, er der en tanke, der bliver ved med at poppe op hos mig. Det lyder som om, at din gambling har taget fart, efter du er startet på efterskole. Er det mon rigtigt? Jeg tænker, at det nok ikke kun er dine egne penge, du spiller for, da du sikkert har en begrænset økonomi, som man jo typisk har, når man er 16 år.
Hvor kommer pengene mon fra? Bliver de trukket fra et af dine forældres betalingskort? Hvis det er sådan, det forholder sig, hvorfor har de så ikke opdaget, at der bliver trukket nogle beløb fra deres konto, som de ikke kender til?
Men kære du, anset hvor pengene kommer fra så synes jeg, at det kunne være en rigtig god idé, at du tager en snak med dine forældre og lægger kortene på bordet. Jeg forestiller mig at det kan blive en drønsvær snak, og der er mange følelser, der vil blive bragt i spil.
Du er flov og ked af det, dine forældre bliver kede af det og måske også vrede. Vi ved det ikke. Men det absolut vigtigste er, at du får den hjælp og støtte, som du har brug for lige nu – og som du fortjener.
Sådan kan du fortælle noget, der er svært
Når man skal fortælle mine forældre noget, der er lidt alvorligt, kender jeg flere, der synes, at det sværeste er at få startet snakken og samtidig få sat ord på alle sine følelser. Måske du har det på samme måde?
Det får mig til at tænke på, om du mon kunne have lyst til at vise dem det brev, som du har sendt herind? Jeg synes nemlig, at du er virkelig god til at forklare situationen kort og præcist og samtidig sætte ord på, hvordan svært du egentlig har det lige nu. Jeg har kopieret dit brev og sat det ind neden for.
Hvis du synes om min idé, så kan du måske også vise dine forældre mit svar til dig. Vi har faktisk også lavet en lille guide til, hvordan man kan fortælle noget, der er svært. Her kan du måske også finde inspiration.
Under alle omstændigheder synes jeg, at du skal give dine forældre en chance for at prøve at forstå dig og hjælpe dig. De kan umuligt hjælpe, hvis de ikke ved, hvad der foregår, og hvordan du går og har det. Giver det mening for dig, når jeg siger det?
Hvis det nu var dit eget barn på 16 år, der havde rodet sig ud i en svær situation, som han havde brug for hjælp til at komme ud af. Ville du så ikke foretrække, at han fortalte dig sandheden og bad om hjælp? Det ville jeg i hvert fald.
Center for Ludomani
Jeg kender også til nogen, der er større eksperter omkring det med gambling end mig. Har du mon hørt om Center for Ludomani? Det er en organisation, der behandler voksne og unge ned til 14 år med gambling-problemer, og jeg er sikker på, at de også kan hjælpe dig.
Hvis du gerne vil stoppe med at gamble, så kan de tilbyde dig en snak med en behandler – ja, du kan helt gratis få et længere forløb med 12 samtaler. Jeg vil virkelig anbefale dig og dine forældre at kontakte dem, for de er eksperter i at tale med unge, der har problemer med gambling. I kan sammen ringe til Center for Ludomani på telefon 70111810.
Organisationen har i øvrigt også en virkelig god hjemmeside, hvor de blandt andet har videoer med folk, der har gamblet meget, og som derfor har stået i nogle vanskelige situationer. De kan være ret gode at se, fordi man ofte ikke føler sig så alene. Hvis du har lyst til det, finder du nogle af videoerne her.
Du kan godt!
Lige nu virker mit råd dig til måske uoverskueligt. Det forstår jeg godt. Det er en ubehagelig situation, du befinder dig i, uanset hvordan du vender og drejer den. Men dit brev viser mig, at du har stor selvindsigt og at du gerne vil løse situationen. Det er virkelig godt
Du forstår, at tingene er kørt af sporet, og jeg fornemmer også, at du egentlig gerne vil bringe orden i tingene igen. Jeg håber at dine følelser af flovhed og skam ikke står i vejen for, at du får åbnet op omkring det der er sket. Det kan godt være, de bliver lidt kede af det eller måske sure til en start, men i sidste ende håber jeg, at dine forældre vil synes, det er vigtigere, at du få hjælp nu, end at du skal skældes ud for at have tabt deres penge. Kan du mon følge mig her?
Tror du, at du kan sige sandheden til dine forældre? Deres forståelse og opbakning kan gøre en kæmpestor forskel for dig, tror jeg på. Det er også helt okay hvis du føler dig mere tryg ved at fortælle det til en anden voksen til en start. Måske en fra efterskolen?
På Center for Ludomani tilbyder de i øvrigt også gratis rådgivning til spillernes pårørende, det må du gerne fortælle videre til din far og mor.
Rigtig meget held og lykke til dig fremover. Hvis du har brug for flere input, eller hvis du bare har brug for et lyttende øre, så lov mig, at du skriver igen eller griber knoglen og giver os et kald. Vi kan altid fanges på telefon 116111 nat og dag. Du står aldrig alene – husk det.
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen