Brev
lavt selvværd trods vægttab
Hej
Jeg er en pige på 18 år, der gennem de seneste 8 måneder har tabt omtrent 26 kg. Alle siger ttil mig at det er super flot osv. osv., mit problem er at jeg de fleste dage ikke kan se det. Jeg kigger mig stadig i spejlet som jeg gjorde det for 8 måneder siden, og ser kun den for store mave og alle de andre ting jeg er utilfreds med. Men jeg kan jo godt se at der er sket noget, er trods alt gået fra str. XL-XXL til XS_S_M, men det er som om, at uanset hvor meget jeg taber mig ikke kan blive tilfreds, jeg vil altid se stor ud og se mig selv som hende den tykke pige, tror ikke det ændre sig. Jeg ved ikke om det bare er sådan eller om jeg kan gøre noget?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Hvor er det vigtigt, at du reagerer på de tanker, der stadig fylder hos dig på trods af det store vægttab. For selvom alle roser dig, er det vigtigste, hvordan man selv har det – og har man stadig nogle svære tanker, er der heldigvis flere steder, hvor man kan få hjælp.
Allerførst er det vigtigt at være ærlig – at fortælle ens venner og familie, at man faktisk har svært ved at se på sig selv med “nye øjne”. Det handler nemlig langt fra kun om vægt, men faktisk allermest om de følelser, man har. Og det er jo ikke noget, som andre kan se, hvis man ikke fortæller det.
Et stort vægttab kan hjælpe på ens selvtillid, men det er ikke altid, at ens selvværd følger med. Selvværd handler om, at man tror på, at man er noget værd, som den man er – lige meget om man er en størrelse XXL eller XS. Fortsætter tankerne om vægt, mad, motion osv. er der en risiko for, at man kan udvikle en spiseforstyrrelse, og det er noget, man skal tage meget alvorligt.
Jeg ved ikke, om du har prøvet det, men måske det kunne være rart for dig at tale med en professionel, fx en psykolog? Hvis du har mod på det, kan du tage kontakt til din læge, der kan hjælpe dig med at få en henvisning. Det er i hvert fald en mulighed, som jeg synes, du skal overveje.
Jeg ved også, at andre unge, der også kæmper med tanker om krop og udseende, har haft glæde af “Landsforeningen mod spiseforstyrrelsers” tilbud om rådgivning. Hvis du er nysgerrig, kan du se mere her. Måske det kunne være noget for dig?
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen