lavt selvværd hjælp!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Tak for dit brev, godt du skriver ind til BørneTelefonen, for jeg kan læse du tumler med mange tanker og følelser omkring dit selvværd. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig med nogle råd, som forhåbentlig kan få dig til at se nogle af dine styrker og højne dit selvværd. Du har i brevet været god til at se indad og åbne op, måske en af dine styrker faktisk er, at være god til at skrive?

Det som jeg lægger mærke til er, at genertheden ikke tidligere i dit liv har været et problem og at du er omgivet af nogle tætte veninder, som du sætter pris på, hvilket er skønt. Jeg tænker da genertheden er en større udfordring nu, måske handler om du er kommet i puberteten? Det er helt normalt at føle sig usikker, genert og trist ind imellem i puberteten. Der sker så mange forandringer i ens liv, kroppen udvikler sig, interessen for det modsatte køn bliver større og det er naturligt at få større fokus på eget udseende og hvordan man virker på andre.

Vi er alle forskellige og har forskellige personligheder. Nogle mennesker er meget åbne og andre mere stille, måske en god øvelse at elske os selv som vi er og her forsøge at finde de styrker det medfører? Jeg tænker om det mon er noget du har talt med nogle voksne om, som du har tillid til, for eksempel en af de dine lærere, en god veninde eller en i familien? Fortælle hvordan du har det. Vil du mon kunne det..?

Måske hvis dine lærere var vidende om hvordan du har det, I sammen kunne aftale måden de spørger dig på i timerne og i hvilket stof, det næste stykke tid, så du ikke overrumples så meget og herved måske også bedre kan øve dig i at svare og fremlægge, hvor du får følelsen af mere kontrol og det at lykkes?

Ville du mon kunne bruge din styrke og skrive ned eller måske vise dit brev og mine svar til en du har tillid til? Det tænker jeg ville være et meget godt udgangspunkt for en samtale om dine tanker og følelser. Ofte sker der det, at man begynder at tro, at det er en selv, der er noget galt med, hvis man ikke er som folk er flest. Føler du mon sådan? Grunden til, at jeg foreslår dig, at tale med en voksen, der kender dig og som du har tillid til, er, at jeg tænker, det er vigtigt, at du fra andre hører, at du er god nok og at du besidder flere kvaliteter. Hvilket jeg er sikker på, at du gør.

Selvværd handler om den måde vi tænker og taler om os selv på, den værdi vi giver os selv. Har man et lavt selvværd, har man måske tendens til at tænke flere negative ting om sig selv. F.eks. ”jeg føler mig forkert” og ”andre er bedre end mig”. Sådan tænker alle ind imellem, men hvis man altid tænker sådan, så er det tid at øve sig i at tænke anderledes. Dit selvværd styrkes i samværet med jævnaldrende og andre voksne, der viser, at du betyder noget og er noget særligt.

Du kan også selv styrke det, ved for eksempel hver aften måske i dagbogs form at notere mindst 3 ting ned fra dagen, hvor du har været stolt af dig selv, hvor du har brugt dine styrker, det kan for eksempel være ”været en god veninde ved at støtte og lytte”; ”god til at samarbejde i en gruppeopgave”; ”haft modet til at smile til en sød dreng” eller ”to gange rakt hånden op i timen”.

Jeg bliver nysgerrig på om der mon er en fritidsaktivitet, der appellerer til dine interesser eller til noget du godt kunne tænke dig at kunne? Når man oplever, at man er god til noget eller er blevet bedre, så øges selvtilliden og hvis du samtidig fokuserer på at klappe dig selv på skulderen over dit mod og initiativ øges også dit selvværd.

Jeg kan læse, du er så modig og tager til fest for unge en gang om måneden, selvom du skriver ensomheden fylder når du kommer hjem. Jeg tænker en mulighed kunne være, at du og måske en god veninde melder jer til dans, måske på aftenskole eller i en forening og derigennem kan højne følelsen af at kunne indtage dansegulvet med større selvtillid og morskab?

Der er ingen bestemt alder for, hvornår man får eller giver første kys. Det kan måske være en hjælp for dig at tænke, der også er drenge der har det som dig. Drenge som sikkert ville have ønsket de havde taget kontakt til dig eller budt op til en dans? Den bedste kur mod ikke at turde, er at øve sig og starte i det små.

Måske du kan bruge styrken at skrive og måske sende en dreng du er glad for en sms eller en hilsen på et medie og herigennem skabe den første kontakt? En anden mulighed kan være at give dig selv opgaven til en fest bare en gang at sende et smil eller en gang tage kontakt til en dreng til festen? Herved får du også muligheden for at kunne føle aftenen som en større succes, da du har dine egne små målsætninger at fejre?

Håber du kan bruge mine forslag? Hvis du har lyst, er du også velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden op chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?