Brev
Lavt selvværd
Hej børnetelefonen.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte det her. Jeg føler bare ikke at jeg er god nok. Både udseende og personligt. Lige nu er jeg rigtigt stresset, det handler både om mig og mine forhold til venner, og hvordan jeg har det i skolen. Jeg føler mig så bagud i skolen.. De sidste 6 måneder har jeg ikke følt at jeg har lært noget. Jeg føler mig bagud i fagene og det er som om at jeg har mistet interessen for at lave lektier og for i det hele taget at tænke på skolen. Jeg havde en periode hvor jeg pjækkede meget pga mine egne problemer, og det er også derfor jeg føler jeg er kommet bagud. Og det er jeg rigtigt træt af, da det er et vigtigt skoleår og at vi får karaktere som snart skal kunne bruges til at komme videre i livet.
Jeg har også rigtigt dårligt selvværd. Jeg har det dårligt med min krop. Selvom at jeg gør alt for at blive pænere, føler jeg bare at jeg er lige så grim som normalt. Jeg kan ligge og græde over det. Jeg føler mig så grim, både i ansigtet og kroppen. Jeg føler lidt at mit liv er gået i stå..
Der er også sket nogle ting i mit liv, som har ødelagt mig fuldstændig. Nogle problemer herhjemme, intet vold. Bare familieproblemer.
Jeg vil egentlig bare høre om det er for svagt at prøve at gå til psykolog? Jeg føler virkelig at jeg har brug for at få snakket igennem med en professionel..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hold da op, hvor er du en sej pige. Jeg får det indtryk, at du på trods af, at du mærker et lavt selvværd, så er du også en fantastisk stærk pige. Det er så stærkt, at du skriver dette brev, og at du stadig har mod på at gøre noget, så dit liv ikke fortsætter på samme måde. Så tusind tak for dit brev. Jeg ved, at der er mange andre, der føler på samme måde som dig. De får nu mulighed for at se, at der er udveje, selv om man føler, at det hele er ramlet sammen om én.
Du skriver, at du ikke rigtig ved, hvordan du skal starte det her. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan du tænker om dit brev – om du fx har fået det frem, som du ønskede? Jeg sidder med en fornemmelse af, at jeg har fået et rigtig fint indblik i dit liv ud fra dit brev. Jeg vil fortælle dig, hvilke tanker dit brev vækker i mig og så vil jeg selvfølgelig give dig et svar på dit spørgsmål. Jeg håber, du kan bruge det til noget.
Der er en tendens til, at når noget først begynder at gå galt, så følger der andre dårlige ting med. Nogle gange kan det virke som om, at når man ikke føler sig god nok på ét område, så smitter det, så man får den samme følelse på andre områder også. Er det mon noget, du kan genkende? Derfor tænker jeg, at det er helt normalt, at dine tanker om dit udseende og dine familieproblemer påvirker din mulighed for at gøre det fagligt godt i skolen. Vi har brug for energi og tro på os selv, når vi skal præstere.
Nej, det er ikke for svagt at prøve at gå til psykolog. Tværtimod så tænker jeg, at man er særlig stærk, når man forsøger at gøre noget ved dét, der er svært i sit liv. Og hvis det kan hjælpe ved at bruge en psykolog, så er det en rigtig god løsning. Jeg tænker, at du har helt ret i, at det kan hjælpe at tale med en professionel.
Jeg bliver nysgerrig efter, om du har nogle ideer til, hvordan du kan komme i kontakt med en psykolog? Måske ved du det, men jeg skriver lige lidt om det alligevel. Jeg har en fornemmelse af, at du går i 9. eller 10. klasse. Hvis det er sådan, så har din skole tilknyttet en skolepsykolog. Det kunne måske være en mulighed for dig? Du kan spørge en lærer eller på skolens kontor, hvordan du kommer i kontakt med skolepsykologen. Der er også den mulighed, at du ringer til kommunen og spørger dem om, hvordan du kommer i kontakt med en skolepsykolog.
En anden mulighed er, at du får en henvisning fra din læge. Det kræver, at du går til din læge og fortæller ham eller hende om dine problemer, og at du godt kunne tænke dig at tale med en psykolog.
Sluttelig vil jeg også anbefale du går ind i vores brevkasse via dette link http://børnetelefonen.dk/brevkassen og søger under emnet selvværd, så vil du dels kunne læse om andre, der har nogle af de samme problematikker, men måske også kunne få nogle flere ideer til, hvordan du arbejde med selvværdet og få hjælp til dette udefra.
Jeg er fuld af beundring over, at du har mod til at blive ved med at kæmpe, selv om det er hårdt. Det fortæller mig, at du besidder en enorm styrke. Jeg håber virkelig, at du kan bruge den styrke til at komme videre med dit ønske om, at komme til at tale med en psykolog.
De største tanker fra BørneTelefonen